Bruk av drone - prosedyre for v. 1.0

Hensikt

Hensikten med rutinen er en optial praksis for opplæring, bruk, logging og andre oppgaver relatert til bruk av drone. 

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i Kristiansand kommune som er involvert i bruk av drone.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til en hver tid er reflektert i denne prosedyren og at dokumentasjonen er ihht. lovverket. Arbeidsgiver har videre ansvar for ar prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.

 

 

 

Beskrivelse

 

Godkjenning hos luftfartstilsynet

  • Kristiansand kommune har godkjent operasjontillatelse fra Luftfartstilsynet i spesifikk og åpen kategori, og gjelder for enheter i By- og stedsutvikling.
  • Piloter forplikter seg ved signatur i kvalitetssystemet til å følge de gjeldende regler og begrensninger som er definert i gjeldende operasjonsmanual.

 

UAS-virksomhetens ledelse:

 

 

 

 

Operasjonsmanual

Lenke teams område – Gjeldende Operasjonsmanual (Tilgang gis av Ansvarlig leder)

 

 

Opplæring

For å få godkjent kompetansen i kompetansemodulen, må du sette deg inn i gjeldende operasjonsmanual, og kvittere for at alle relevante seksjoner er lest og forstått.

Kristiansand Kommune setter krav til at alle piloter minimum gjennomfører Trinn 1 i vår opplæringsplan. (Gjelder også for piloter som utelukkende skal fly C0 merket drone, og/eller drone under 250 gram uten merking)

 

 

Opplæringsplan - Trinn 1

Kristiansand kommune stller følgende krav til alle dronepiloter som skal bruke droner i arbeid for Kristiansand kommune:

Trinn 1 (Minstekrav for alle piloter som skal fly drone for Kristiansand Kommune)

  1. Bestå nettkurs A1/A3 med test på flydrone.no
  2. Melde deg inn som pilot for Kristiansand Kommune (Via flydrone.no)
  3. Sette deg inn i operasjonsmanual. (Lest og forstått i EQS) Hvis pilot ikke skal fly STS, kan de deler som omhandler spesifikk kategori settes som “Ikke relevant”
  4. Gå nøye gjennom droneprodusentens brukerveiledning med spesifikasjoner og grenseverdier for luftfartøyet du skal fly.
  5. Registrere DJI konto på deg selv.
  6. Laste ned app’n “AirdataUAV” til telefon, og koble denne til DJI brukeren din. Kristiansand Kommune har valgt dette systemet til å automatisk loggføre alle flygninger. (Det vil bli sendt ut invitasjon fra Ansvarlig leder ila. Våren 2025 til alle registrerte piloter, så vent med å registrere deg til denne invitasjonen er mottatt)
  7. Laste ned app’n “HemsWX” til telefon. Dette er Norsk Luftambulanse sin app, hvor vi skal melde inn droneoppdrag som er utenfor 5 km grensen til Kjevik lufthavn. Kristiansand Kommune er allerede bruker av denne tjenesten, og når du er klar til å ta denne i bruk, gir du beskjed til ansvarlig leder som sender deg påloggingsinfo.
  8. Laste ned app’n “Ninox Drone” til telefon, og registrere deg som bruker. Kjevik har foreløpig ikke tatt i bruk tjenesten med å kunne søke tillatelse til droneoppdrag innenfor 5 km grensen (og utenfor) via app’n, men den gir deg som pilot nyttig informasjon. Hvis/når Ninox drone blir tatt i bruk av Kjevik Lufthavn, vil HemsWX sansynligvis bli overflødig, siden Ninox Drone også overfører data til HemsWX.

 

 

For å kunne fly innenfor 5km fra Kjevik Lufthavn må pilot ta kontakt med flygeledelse/tårnet via telefon før flyvning.

Flyging og godkjennelse gis i 3 steg:

  1. Plan for flyging: Ring Kjevik lufthavn før du ønsker å fly, og informer om følgende: - Ønsket lokasjon for flyging - Avgangstid, varighet og høyde – Du må også oppgi navn og telefonnummer, hvis flygeledelse må nå deg raskt under flyging.
  2. Godkjenning: - Det gjøres en vurdering mot trafikk i området - Tårnet utsteder en tillatelse dersom øvrig lufttrafikk tillater det.
  3. Avgang og Landing: - Under flygning skal operatør følge med på telefonen for advarsler eller anmodning om å lande. Gi beskjed til tårnet når oppdraget er avsluttet, og drona er på bakken igjen.

Kontaktinformasjon Kjevik: Tlf: (+47) 67 03 03 53 / (+47) 38 01 25 14

Når disse punktene er lest/gjennomført/bestått kan piloten fly i åpen kategori A1 og A3.

 

 

 

Opplæringsplan - Trinn 2

Trinn 2 (Kan droppes hvis pilot skal ta STS, men bør tas hvis ikke pilot skal ta STS)

  1. Bestå nettkurs for klasse A2 på flydrone.no.
  2. Ta teorieksamen for A2 hos Statens vegvesen (Biltilsynet)
  3. Dokumentere egentrening med drone i kategori A1/A3 på flydrone.no.
  4. Gå nøye gjennom droneprodusentens brukerveiledning med spesifikasjoner og grenseverdier for luftfartøyet du skal fly.

Når disse punktene er gjennomført kan piloten også fly i åpen kategori A2 (+ A1 og A3)

(Droneflyging i katergori A2 krever en C2-merket drone)

 

 

 

Opplæringsplan - Trinn 3

Trinn 3

  1. Bestå nettkurs i spesifikk kategori hos en godkjent droneskole (airwatch.no)
  2. Bestå teorieksamen for STS hos Statens vegvesen (Biltilsynet)
  3. Sette deg inn i alle deler av operasjonsmanual. (Lest og forstått i EQS)
  4. Dokumentere egentrening med drone i kategori A1/A3 på flydrone.no.
  5. Gå nøye gjennom droneprodusentens brukerveiledning med spesifikasjoner og grenseverdier for luftfartøyet du skal fly.

Flyging i spesifikk kategori kan kun gjøres med C-merket DJI Mavic 3 Enterprise drone av pilot med bestått eksamen i STS. (Tillatelsen gjelder kun denne dronemodellen p.t.)

Hvis pilot har bestått A2 eksamen tidligere, vil eksamen for STS inneholde 30 spørsmål, hvor minimum 23 må besvares riktige. (Eksamenskode - DRONEA2STS)

Hvis pilot ikke har A2, vil eksamen for STS inneholde 40 spørsmål, hvor minimum 30 må besvares riktig. (Pilot får da både A2 og STS – Eksamenskode - DRONESTS)

Priser for eksamen A2 og STS: Forskrift om gebyr til Luftfartstilsynet § 34.
Pilot må legge ut for eksamensavgift, og få dette refundert i etterkant. (Kortbetaling)

 

Når disse punktene er gjennomført kan piloten også fly i spesifikk kategori, med de muligheter og begrensninger som er omtalt i vedlegg 301 i operasjonsmanualen.

 

 

Godkjente treningsområder

Egentrening med drone bør gjennomføres på områder hvor Kristiansand Kommune er grunneier. Hvis egentrening skal gjennomføres fra eiendom hvor Kristiansand Kommune ikke er grunneier, må det innhentes tillatelse fra grunneier før takeoff/landing på eiendommen.

Egentrening følger samme droneregler som ved ordinære operasjoner, så piloter må gjennomføre standard sjekkrutiner, og påse at alle regler overholdes.

Operativ leder skal ha beskjed når og hvor det planlegges egentrening med drone.

Følgende område er godkjent som områder for trening med drone: Idrettsplass på Karuss – Karussveien 11, 4620 Kristiansand.

 

 

 

Avvikslogg og prosedyre

Alle avvik/uønskede hendelser knyttet til drone logges i kommunens avvikssystem. Se DokumentAvvik og uønskede hendelser - 

Se Avvik og uønskede hendelser - Registreringsprosedyre eller gå rett til registreringsskjemaet.​

Alvorlige hendelser og ulykker skal også rapporteres til Luftfartstilsynet (Eccairs)
Se også “vedlegg 601 – Kriseplan” i operasjonsmanualen.

 

 

Definisjoner

Drone er et ubemannet luftfartøy som kan kontrolleres med fjernstyring eller fly autonomt ved hjelp av programvare, sensorer og GPS. Droner finnes i størrelser fra små personlige droner (PRS) eller Nano-UAV'er (UAV = «Unmanned Air/Aerial Vehicle») til fly med vingespenn på over 40 meter.

 

 

Vedlegg og referanser