Før oppstart - Oppfølging nyansatt v. 1.0

RekrutteringOnboardingLedig stillingFør oppstartPersonal(øvrig)Oppfølging nyansattPraktisk klargjøringPlanlegge oppstart

Forutsetning

Før man begynner på dette prosessteget bør følgende være gjort/være på plass:

  • Arbeidsavtale er signert av den nyansatte

 

Beskrivelse

Hva kan du som leder gjøre i "venteperioden"?

Her er noen forslag:

  • Du kan sende en «velkommen til oss» mail hvor du informerer om Kristiansand kommune som arbeidsgiver, kommunens mål og verdier, opplæringen som vil skje etter oppstart etc. Se Før oppstart- E-postmal - brev til nyansattesom du kan tilpasse den enkelte stilling og din enhet/avdeling.
  • Invitere den nyansatte på en uformell lunsj med fremtidige kollegaer for å bli litt kjent og knytte kontakter før oppstart. Eventuelt invitere til andre sosiale møtepunkter som allerede er planlagt og skal gjennomføres i perioden.
  • Ta en telefon for en uformell prat, eventuelt gjennomfør et Teams-møte for å høre om den nyansatte har noen spørsmål i forbindelse med oppstart. Aktuelle spørsmål den nyansatte kan ha er; finnes det parkeringsmuligheter ved jobb, kan man kjøpe mat i en kantine, hvordan er arbeidstidene etc.
  • Når det nærmer seg oppstart kan du gjerne sende ut en opplærings-/aktivitetsplan for de første dagene i ny jobb, og informere om hvem som skal være den nyansattes fadder. På den måten blir den nyansatte forberedt på det som skal skje, og kan eventuelt gi innspill på aktiviteter på forhånd.
  • Tilby den nyansatte relevant kursing eller sertifiseringer før oppstart hvis det er ønskelig fra arbeidsgiver, og den nyansatte har mulighet for det. Husk da å informere den nyansatte om at eventuelle timer brukt på kurs kan tas ut som avspasering etter oppstart.

PS: Husk at du ikke kan forvente at den nyansatte leser seg opp på relevant arbeidsstoff før første arbeidsdag. Man bør derfor ikke sende ut for mye informasjonsmateriell og invitasjoner, da man kan skape urealistiske forventninger til den nyansatte (og dårlig samvittighet?). Hvor mye tid og ressurser man har til rådighet i perioden før oppstart vil være individuelt. Det bør derfor være helt frivillig for den nyansatte å sette seg inn i materiell som blir sendt ut, og det bør være stoff som uansett blir viet tid til gjennomgang etter oppstart.

 

Resultat

Som det fremkommer over er det mye kan kan gjøres i denne fasten. Punktene over er ment som forslag. I løpet av denne perioden bør du imidlertid ha gjort dette.

  • Du har sendt informasjonsmail til den nyansatte 
  • Du har hatt kontakt med den nyansatte for å avklare eventuelle spørsmål den nyansatte måtte ha
  • Du har sendt den nyansatte informasjon om hva som vil skje de første dagene på jobb og hvordan opplæringen vil bli lagt opp

 

Vedlegg

Før oppstart- E-postmal - brev til nyansatte