Onboarding - Oppfølging v. 1.1

RekrutteringOnboardingLedig stillingFør oppstartPersonal(øvrig)OppfølgingOpplæring

Forutsetning

Før man begynner på dette prosessteget må følgende være gjort/være på plass:

  • Den nyansatte har startet i sin nye jobb

 

Beskrivelse

Forventningsavklaring 

Under ansettelsesprosessen har det blitt skapt forventinger både hos leder og den nyansatte. Leder har et særlig ansvar for å leve opp til forventinger som ble skapt under rekrutteringsprosessen. Det er viktig at rekrutterende leder og den nyansatte bruker tid på å samkjøre sine forventninger i onboardingsperioden. Bruk gjerne tid på temaer som: 

  1. Beskrivelse av organisasjonen. Hva er organisasjonens/enhetens mål? Styrker og svakheter. Hva kjennetegner kulturen? Er det konflikter på arbeidsplassen? 
  1. Realistiske forventninger til jobben. Vær tydelig på hva som ligger i arbeidsoppgavene og ansvarsområdet til stillingen. Vær også tydelig på hvilket mulighetsrom den nyansatte har når det gjelder utformingen av disse med tanke på autonomi. 

 

Faste møtepunkter for samtale 

For nyansatte er det viktig med løpende oppfølging og konstruktiv tilbakemelding på arbeidet som utføres. Bare på den måten kan den nyansatte vite om han/hun møter forventningene til arbeidsplassen. Dette er særlig viktig i den aller første perioden. Det er derfor fornuftig å legge opp til faste møter (legg inn i Outlook) mellom leder og den ansatte de første månedene, gjerne ukentlig i starten.

 

Temaer for samtalene (ikke uttømmende): 

  • Generell trivsel 
  • Gjensidig forventningsavklaring 
  • Oppdatering og gjennomgang av individuell opplæringsplan (lOnboarding - Opplæring)
  • Forslag til endring av rutiner og arbeidsmetoder fra den nyansatte 

Arbeidsgivers fokus skal være på hva som kan bidra til at den nyansatte raskest mulig blir en produktiv bidragsyter. Gjennom å følge oppsettet skissert over vil det på et tidlig tidspunkt bli klart om den nyansatte vil kunne møte forventningene fra arbeidsgiver. Ved å ha en rutine for å skrive referat fra oppfølgingsmøtene vil arbeidsgiver ha materiale for å sette i gang en eventuell prosess for oppsigelse i prøvetiden, dersom det skulle bli en aktuell problemstilling. I slike tilfeller kan Personal kontaktes for nærmere veiledning.

 

Resultat

  • Leder og den nyansatte har avklart og fastsatt faste møtepunkter for samtale