Hensikt
Sikre at ansatte som behandler skadet innlevert materiell (som skadet bok, materiell hvor deler mangler, f.eks. CD, hefte/vedlegg), håndterer tilbakeføring av materiellet til siste låner på riktig måte, samtidig som låner blir kontaktet indirekte ved at lånet tilbakeføres til låners konto.
Alle ansatte. Forutsetningen for å tilbakeføre lån er at det blir gjort innen 72 timer fra innleveringstidspunktet.
Biblioteksjefen, avdelingslederne og skrankekoordinatorene har ansvar for at tilbakeføringen skjer i tråd med prosedyren.
Når man tilbakefører et lån, starter man med å søke opp materialet via strekkoden. Du vil kunne se at materialet kan tilbakeføres når "Siste låner" vises:
Trykk på eksemplaret og velg "Tilbakefør lån":
Skriv melding til låneren, gjerne med det som er feil/mangler, skriv inn dine initialer eller ditt navn og klikk på "Tilbakefør":
Låner får denne meldingen på e-post, og den samme meldingen vises i appen / Min side
Lån som tilbakeføres får dagens dato som forfallsdato og blir automatisk purret neste dag. Deretter purres materialet med 14 dagers mellomrom. Etter tredje purring sendes det regning.
Låner med tilbakeført lån kan ikke låne på automatene og kan heller ikke fornye materiale.
I Bibliofil ser låner med tilbakeført lån slik ut:
Ikke relevant.
Det er ingen vedlegg til dokumentet.