Blå Kors bo- og rehabiliteringssenter i Vågsbygdveien 3 eies og drives av Blå Kors. Blå Kors har inngått samarbeidsavtale med Kristiansand kommune og Forvaltning og koordinering har tildelingsrett på beboerplasser i Vågsbygdveien 3.
Tildeling av plass følger samme rutine som tildeling av plass i andre bofellesskap. Når bruker har takket ja til plassen skal disse tjenestene opprettes:
AUT-BLÅKOR Blå Kors Bo- og rehab
PA-BOL Personlig ass bemannet bolig
PB-BOLRP Praktisk bistand bolig RP
Praktisk bistand skal legges inn uten arbeidslinje for egenbetaling. Bruker betaler for dette i husleien.
Tjenestene skal legges inn med Iverksatt dato fra brukeren takker ja til plassen.
Blå Kors leverer ikke tjenesten helsehjelp i bemannet bofellesskap (HE-BOL), så denne tjenestekoden skal ikke benyttes. Brukere som er i behov av helsehjelp, må innvilges hjemmesykepleie i tillegg.
Blå Kors kartlegger brukers funksjonsnivå i boligen og sender et ADL-kartleggingsskjema til FOK. Saksbehandler bruker ADL-skjemaet til å skrive et saksfremlegg og fatter vedtak om tjenester. Vedtak og saksfremlegg leveres på papir til Blå Kors. Blå Kors kan ikke lese PLO’er eller i postjournal.
For at Blå Kors skal kunne lese og skrive journalnotater i Profil, må følgende opprettes i Plan/rapport:
Nå kan Blå Kors samhandle med hjemmetjenesten om felles brukere. De har fått utlevert nettbrett av kommunen og databehandleravtale ble signert i januar 2023.