13 Behovsmedisintralle sykepleier på hjul v. 1.0

 

  • Kontroll av behovsmedisiner en gang i uken av sykepleier. Husk å kontrollere ut ifra legemiddelkortet! 

  • Etter dosering etter behov 

  • Etter legevisitt, og ved endring må sykepleieren dosere i behovsdosett. Husk å føre regnskap! 

  • Når det er sykepleier på hjul, SKAL sykepleieren låse ut behovsmedisin trallene (B og C) og sette trallene på kontoret- der sykepleiere på hjul oppholder seg. Deretter skal sykepleier gi nøkkelen til behovsmedisin tralla til ansvarlig helsefagarbeider som er på vakt. Sykepleier på hjul har også ansvar for å låse inn behovsmedisin trallene tilbake på medisinrommene etter vakta si- Husk at nøkkelen skal da stå i tralla.  

  • Foreløpig er det kun 1 på omsorgsbolig, 3.etg., som bruker behovsmedisin på natt. Denne dosetten ligger i avd.B- behovsmedisintralla. Spl.på omsorgsbolig har ansvar for å følge opp rutinen for påfyll, evt. seponering av medisinene. 

  • Før det låses ut behovsmedisin fra behovsmedisintralla, SKAL ansvarlig helsefagarbeider konfereres med sykepleier på hjul først. Og når det låses ut behovsmedisin, skal det kontrolleres, regnskapet føres og signeres av 2 pleiere som har medisin delegasjon.  

  • Kun A-og B preparat skal føres i regnskap 

  • Ved gitt behovsmedisin- skal det dokumenteres i Profil 

  • Livets siste dager/ Lindring medisiner står på medisinrommet. Skal administreres av sykepleiere på hjul 

  • Paracet tabletter/ stikkpiller står i egen boks 

  • Ved seponering skrives medisinene ut av regnskapet, og kasseres. Regnskap settes i egen perm merket “Regnskap for kasserte behovsmedisiner spl.på hjul”, som står i narkotikaskap.  

    

Registrering av uønskede hendelser:  

  • Alle uønskede hendelser og forbedringspunkter, også de som omhandler medisinering, skal registreres i EQS. 

  • Den som oppdager en uønsket hendelse, står ansvarlig for å melde dette. 

  • Meldingene behandles av leder, som avgjør videre oppfølging.