Sykefravær - Egenmelding - Leders ansvar ved egenmeldingv. 1.1
Hensikt
Dette dokumentet gir informasjon om leders ansvar når ansatte leverer egenmelding ved egen sykdom eller barns og barnepassers sykdom.
Gjelder for
Ledere
Ansvarlig for gjennomføringen
Ledere
Beskrivelse
Praktisk håndtering av egenmelding
Ved digitalt innlevert egenmelding: Leder/lederstøtte anviser egenmelding inne i Visma, slik at Lønn kan behandle fraværet. Dersom enheten bruker et timeregistreringssystem, registrerer leder/ledersøtte fravær der også.
Ved innlevering av manuelt skjema:
Leder signerer skjema.
Leder/ledersøtte registrerer fravær i Visma Enterprise WEB. Dette er samme prosedyre som når ansatte benytter digital løsning for egenmelding. Les mer om dette her: Sykefravær - Egenmelding - Levere egenmelding
Leder/ledersøtte anviser egenmelding inne i Visma, slik at Lønn kan behandle fraværet. Dersom enheten bruker et timeregistreringssystem, registrerer leder/ledersøtte fravær der også.
Ansatte i skole leverer egenmelding i Visma Flyt Timeplan. Du finner en video om hvordan ansatte og leder/lederstøtte går fram her.
For ansatte som jobber turnus, registreres fravær i Visma Ressursstyring. Eventuelle spørsmål kan sendes til hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no.
Egenmelding ved egen sykdom
Ved sykdom som inntreffer i de 4 første ukene etter foreldrepermisjon, skal den ansatte skaffe sykemelding for at arbeidsgiver skal kunne kreve sykepenger fra NAV. Dette gjelder også ved utvidet foreldrepermisjon. Les mer om å levere sykemelding her: Sykefravær - Sykemelding - Forside (Ikke tilgjengelig)
Ansatte som mottar arbeidsavklaringspenger, skal trekkes i lønn dersom de har fravær på planlagte arbeidsdager. Beskjed om trekk i Lønn sendes på e-post til Post Lønn. Dette gjelder ikke for ansatte som jobber turnus. Trekk i lønn registreres da direkte i Ressursstyring.
Vedtak fra NAV om fritak fra arbeidsgiverperioden:
Ansatt leverer kopi av vedtak fra NAV til leder.
Leder/lederstøtte fjerner personsensitive opplysninger og sender kopi av vedtak fra NAV til Post Lønn.
Lønn registrere at den ansatte har fått fritak fra arbeidsgiverperioden.
Det er ikke mulig å legge inn automatisk varsel fra HRM når vedtak om fritak fra arbeidsgiverperioden går ut. Leder og ansatt bør derfor merke seg vedtakets sluttdato.
Ansatte som ikke dokumenterer fravær ved å levere egenmelding, kan bli trukket i lønn, jf. Folketrygdloven § 8-26. Dersom ansatte får en påminnelse og fortsatt ikke leverer egenmelding innen kort tid, anbefaler HR at leder gjennomfører trekk i lønn. Beskjed om trekk i Lønn sendes på e-post til Post Lønn.
Arbeidstaker kan fratas retten til å bruke egenmelding ved sykdom dersom vedkommende i løpet av de siste 12 månedene har hatt minst fire sykefravær uten å legge frem legeerklæring. Dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom, kan det samme skje uavhengig av antall fraværstilfeller. En beslutning om å ta fra arbeidstaker retten til å bruke egenmelding kan ikke gjøres før vedkommende har uttalt seg, og det skal vurderes på nytt etter 6 måneder (jf. Folketrygdloven § 8-27).
Egenmelding ved barns og barnepassers sykdom
Vedtak fra NAV om ekstra omsorgsdager:
Ansatt leverer kopi av vedtak fra NAV til leder.
Leder/lederstøtte fjerner personsensitive opplysninger og sender kopi av vedtak fra NAV til Post Lønn.
Lønn registrerer at den ansatte har fått ekstra omsorgsdager.
Ansatte som ikke dokumenterer fravær ved å levere egenmelding, kan bli trukket i lønn, jf. Folketrygdloven § 8-26. Dersom ansatte får en påminnelse og fortsatt ikke leverer egenmelding innen kort tid, anbefaler HR at leder gjennomfører trekk i lønn.
Dersom du har rimelig grunn til å tro at en ansatt urettmessig har krevd omsorgspenger, kan du bestemme at sykemelding fra lege må leveres fra første dag.