Kameratilsyn HM - feilsøking generelt v. 1.0

Denne rutinen gjelder dersom selve kameratilsynet feiler, ikke lar seg utføre, eller hendelsesbaserte tilsyn som ikke varsler slik de skal. Dersom dere ikke klarer å fikse feilen selv, og må melde dette videre, husk da at følgende opplysninger trengs:

  • Hva feilen gjelder, vær så nøyaktig som mulig.
  • Navn og mobilnummer til den som melder feil.
  • Navn på bygning, etg, avd, romnr, løpenummer på tjenestemottaker dette gjelder.
  • Dato og klokkeslett feil oppdaget.
  • Hva som allerede er gjort av feilsøking.

 

Får ikke tilgang til bilde fra kamera på telefonen:

Skyldes vanligvis at datastrømmen fra kameraer har blitt brutt av en eller annen grunn, og ikke klarer å starte opp igjen. Vi har i dag 2 måter å kople opp kameraene, direkte på kommunens datanett eller via en 4G-boks.

  • Direkte tilkopling, du vil se at det går kun én kabel fra kameraet og inn i en nettverkskontakt på veggen (følg ledningen/kanalen). Trekk kabelen ut av veggkontakten, vent 3 sekunder og plugg den inn igjen.
  • Tilkoplet 4G-boks, du vil da se at ledningen fra kameraet går inn i en stor hvit boks. Denne hvite boksen er tilkoplet strøm via en vanlig ledning. Trekk denne ledningen ut av veggkontakten, vent 3 sekunder og plugg den inn igjen.

Dersom kameraet ikke virker i løpet av 3 minutter er det noe annet galt. Kontakt da en lokal superbruker for hjelp.

 

Hendelsesbasert tilsyn blir ikke utløst:

Hendelsesbaserte tilsyn betyr at kameraet sender et varsel til telefonene dersom en uønsket hendelse har oppstått. Normalt betyr det "Satt seg opp i seng", "Ut av seng" eller andre varsler. Felles for alle varslene er at Superbrukerne tegner noen linjer i videobildet, og dersom tjenestemottaker bryter disse går alarmen. Dette forutsette at man ikke snur på selve kameraet, eller flytter senga. Skal senga flyttes må man huske å endre det hendelsesbaserte tilsynet.

Dersom det oppleves at hendelsesbasert tilsyn ikke utløses, eller at det gir mange feilvarsler, sjekk følgende:

  • Har senga blitt flyttet på? Flytt den i tilfelle tilbake dit den skal stå.

Dersom dette ikke løser feilen, kontakt lokal superbruker og få vedkommende til å sjekke kamerainnstillingene. Husk da at følgende opplysninger trengs:

  • Hva feilen gjelder, vær så nøyaktig som mulig.
  • Navn og mobilnummer til den som melder feil.
  • Navn på bygning, etg, avd, romnr, løpenummer på tjenestemottaker dette gjelder.
  • Dato og klokkeslett feil oppdaget.
  • Hva som allerede er gjort av feilsøking.