Vold og trusler - lokal prosedyre for parkering - for forebygging, håndtering og oppfølging v. 1.1

Hensikt

Denne rutinene skal gi god og tydelig informasjon til ansatte og ledere ved Parkeringsenheten om hvordan bestemmelsene i den overordnede prosedyren for vold og trusler skal praktiseres ved Parkeringsenheten.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte og ledere ved  Parkeringsenheten.

 

Ansvar for gjennomføring

Parkeringssjefen har ansvaret for at ansatte og ledere ved Parkeringsenheten er kjent med og følger denne rutinen.

 

Beskrivelse

I denne rutinen finner du spesifikk informasjon som gjelder Parkeringsenheten. Denne rutinen bygger på kommunens overordnede prosedyre for Dokumentforebygging, håndtering og oppfølging av vold og trusler (Gyldig).

 

Forebygging og håndtering

 

Informasjonsutveksling ut til ansatte

Hvilken informasjon skal gis? 

Hvem skal ha informasjon?

Hvem skal ha ansvar for å gi informasjon Hvordan/når skal informasjonen gis?
Risikoene ved arbeidsstedet (kartlegginger og ROS-analyser) Alle arbeidstakere i Parkeringsenheten Nærmeste leder med personalansvar På avdelingsmøte

Regelmessige oppdatering om avvik og uønskede hendelser.

Alle arbeidstakere i Parkeringsenheten Nærmeste leder med personalansvar På avdelingsmøte/ morgenmøte
Hva som skal meldes som avvik og uønskede hendelser (som resultat av refleksjoner i personalgruppen). Alle arbeidstakere i Parkeringsenheten Nærmeste leder med personalansvar På avdelingsmøte/ morgenmøte

 

 

Opplæring av ansatte

Hva? Når skal det gjennomføres? Hvem har ansvar? Hvem skal delta?

Grunnopplæring i forebygging og håndtering av vold og trusler. Eksempler kan være:

  • Konfliktdemping
  • Kommunikasjon og kroppsspråk
  • Grunnleggende praktisk trening/ selvforsvarsteknikkeri håndtering av vold og trusler

Se kompetansefilteret under "Oversikter" Forenklet meny for parkering i ingeniørvesenet

Et årlig kurs som har ulike temaer innen konflikthåndtering

Nærmeste leder med personalansvar Hovedsaklig alle ansatte i Parkeringsenheten, jmf. ROS analysen
Opplæring i DokumentRegistrere avvik og uønskede hendelser - opplæringsvideo (Gyldig). Det er et eget kurs i HMS og kvalitet i By -og sted for alle nyansatte. Nærmeste leder med personalansvar Alle ansatte i Parkeringsenheten

 

Anmeldelse av vold og trussel hendelser  

Alle hendelser der vold og trusler er involvert, skal anmeldes. Det gjelder også alle andre lovbrudd.  Alle ledere i parkering med personalansvar kan anmelde slike forhold. MAL for anmeldelse.  Anmeldelsen skal sendes så raskt som mulig, senest fem virkedager etter hendelsen. Parkeringssjefen skal alltid være informert om anmeldelser som sendes politiet.

 

Oppfølging av ansatte

Hva? Når skal det gjennomføres? Hvem har ansvar? Hvem skal delta? Behov for dokumentasjon?
Kollegastøttesamtale


Dette vil være en uformell arena.

Alle ansatte Defineres ikke Nei

Samtale med nærmeste leder med personalansvar skal gjennomføres

Sammen bestemmes det om vedkommende også bør ha en debrief med BHT eller med nærmeste leder med personalansvar.

Maks to arbeidsdager etter hendelsen har vært.

Når en har vært i en hendelse som har vært utrygg, eller en har vært utsatt for vold og trusler.

Nærmeste leder med personalansvar Den ansatte og nærmeste leder med personalansvar

I personalmappa (begrenset til dato for samtalen)

Dersom BHT er inne i bildet, dokumenteres dette ikke i personalmappa. BHT har taushetsplikt og dokumenterer i sitt journalsystem.

Debrief med nærmeste leder med personalansvar eller BHT Så raskt som mulig, når det er praktisk mulig

Nærmeste leder med personalansvar bestiller tjenesten hos BHT dersom den ansatte ønsker det.

 

Den ansatte kan også selv bestille tjenesten hos BHT

BHT eller nærmeste  leder med personalansvar og den ansatte Det dokumenteres i personalmappen at det er gitt tilbud om samtale hos BHT. 
Oppfølgingssamtaler med BHT

Så raskt som mulig, når det er praktisk mulig

 

Nærmeste leder med personalansvar eller den ansatte selv kan bestille tjenesten hos BHT

Den ansatte og BHT

Nærmeste leder med personalansvar sørger for begrenset  dokumentasjon om at tilbudet om BHT er gitt den ansatte (dato for samtalen).

Oppfølgingssamtaler avtales mellom BHT og den ansatte, og dokumenteres som taushetsbelagt informasjon i BHTs journalsystem.

Oppfølging av meldte uønskede hendelser som handler om vold og trusler

På  medbestemmelsesmøtene

På ledermøter

Parkeringssjefen

Se egen rutine.

Tillitsvalgte,  verneombud, avdelingsledere og parkeringssjefen

Medbestemmelsesgrupper - årshjul og fast agenda - prosedyre

 

Det sendes ut et referat som lagres i Teams

 

 

 

 

Definisjoner

  • Virksomhet: en samlebetegnelse for de delene i kommunens organisasjon som har ansvar for en tjeneste, både internt i kommunen eller rettet mot innbyggerne. Dette kan være et kommunalsjefområde, en enhet eller en avdeling i kommunen. En virksomhet må ha et spesifikt ansvarsområde eller levere en eller flere spesifikke tjenester, og ha en egen leder.
  • Vold og trusler: er hendelser hvor arbeidstakere blir fysisk eller verbalt angrepet i situasjoner som har forbindelse med deres arbeid, og som innebærer en åpenlys eller antydet trussel mot deres sikkerhet, helse eller velvære. Trusler er verbale angrep eller handlinger som tar sikte på å skade eller skremme en person. Vold er enhver handling som har til hensikt å føre til fysisk eller psykisk skade på person. Det kan også defineres som vold når arbeidstakere opplever utagerende handlinger hvor det utøves stort skadeverk på inventar og utstyr.

 

Vedlegg og referanser