Kommunal kontantstøtte innrapportering til Altinn - prosedyre v. 2.0

KOMMUNAL KONTANTSTØTTE 

 

Innrapportering til Altinn 

 

I HRM: 

Kjør først konteringsrapport på perioden på lta 174 og noter summen.

Kjør deretter rapport i rapportgenerator under: Lønnstransaksjoner – kommunal kontantstøtte.

Utvalg ansvar 220002, lta 174 periode og år – kjør lokalt til excel. 

 

Kontantst_tte_bilde_2.PNG

 

I Excel-skjemaet:

En person=1kolonne, dvs ved etterbetaling må beløpene summeres og føres i 1 kolonne,  

Det skal heller ikke være punktum mellom fødselsdato og personnummer. Punktum kan fjernes ved å merke kolonnen for fødselsnr – Stå på fane Hjem, klikk på «søk etter og merk», velg Erstatt (legg inn verdi . (punktum) i feltet «søk etter», feltet «erstatt med» skal være blankt), klikk «erstatt alle».

 

I malrapport kommunal kontantstøtte:

Malen er lagret her: M:\Visma_Enterprise\HRM\Lonnskjoring\kommunal kontantstøtte (Excel-fil)

  • I feltene fødselsnummer, navn og beløp; kopier over innholdet  fra excelrapporten.
  • Kopier deretter teksten kontantstoette i feltet «Yttype» ned i de blanke feltene under i dette feltet (tom siste fødselsnr skal ha denne teksten).
  • Feltet fødselsnr må omdefineres som tekst: merk denne raden (kun cellene som er utfylt med fødselsdato) høyreklikk-formater celle-tekst.  
  • Legg inn 0 foran fødselsnr med 10 siffer.
  • Ved minusbeløp skal beløpet flyttes over til høyre i feltet «Tilbakebetaling» (beløpet skal ikke ha fortegn). Sett 0 i feltet «Utbetaling»

 

I headingen må du endre feltene måned, evt. år og refferanse.

Januar er 1 i feltet «Måned».

I feltet «Referanse» – KRS deretter år og måned, f.eks januar 2020 = refferanse KRS20201

 

2711-1_1.png

 

Slett eventuelle tomme felt etter siste fødselsnummer.

 

Når regnearket er klargjort:

Lagre først som Excel-fil, deretter lagres som XMLdata-fil på  : M:\Visma_Enterprise\HRM\Lonnskjoring\kommunal kontantstøtte

Det er XML-filen som skal lastes opp i Altinn.

 

  

I Altinn: 

Logg inn i Altinn – velg Kristiansand kommune.

Under «Alle skjema» – velg RF-1301 (tredjepartsopplysninger som vedlegg) 

 

Start tjeneste, fortsett med nytt eksemplar 

I feltet oppgavetype velg – skattefrie utbetalinger fra offentlige myndigheter 

Legg inn navn på leder, samt epostadesse og mobilnr.

 

Velg oversikt over skjema og vedlegg øverst til venstre.  

Velg vedleggstype: Skattefri utbetaling fra offentlige myndigheter og legg ved XML-filen som er lagret på

M:\Visma_Enterprise\HRM\Lonnskjoring\kommunal kontantstøtte

 

Velg kontroller alle/videre til signering – signer og send inn.  

Sjekk innsending under min Innboks og skriv ut kvittering som skal lagres sammen med Kjøreskjema for den aktuelle lønnsperioden.