Nytt i versjon 1.1: Satt inn lenker til oppskrifter for utskrift av hovedkort og arbeidslister i Profil.
MÅL/ HENSIKT:
Sikrer at brukerne/pasientene får forsvarlig helsehjelp dersom de ansatte ikke har tilgang til fagsystemet Profil ved planlagt og ikke planlagt utilgjengelighet. Beskriver ansvar og overordnede retningslinjer for dokumentasjon av pasient- og brukerbehandling.
DEFINISJONER:
Planlagt utilgjengelighet: Oppgradering av Profil eller vedlikehold av IT o.l.
Ikke planlagt utilgjengelighet: Data- eller strømbrudd.
ANSVAR:
Dersom Profil er utilgjengelig, må manuelle (papir) rutiner for dokumentasjon tas i bruk. Det er leders ansvar at denne rutinen er tilgjengelig for arbeidsstedet.
BESKRIVELSE:
Ved planlagt eller ikke planlagt utilgjengelighet av Profil:
- Oppdatert og fullstendig hovedkort skal alltid være utskrevet fra Profil og oppbevares i perm i låsbart skap eller på låst vaktrom. Se Profil - Oppskrift - Hovedkort - Utskrift
- Fagsystemansvarlige sender ut informasjon på epost om nedetid/utilgjengelighet av Profil.
- Leder/stedfortreder har ansvaret for å lese e-post og for å holde seg oppdatert om utvikling i forhold til planlagt eller ikke planlagt utilgjengelighet. Leder organiserer slik at nødvendige tiltak iverksettes.
- Tjenester som bruker arbeidslister skriver ut arbeidslister x 1 pr uke. Se Profil - Oppskrift - Arbeidslister - Utskrift
- Tjenester som bruker arbeidslister må ved planlagt utilgjengelighet ta ut arbeidslister for den aktuelle dagen og eventuelt dagen(e) etter.
- Ved ikke planlagt utilgjengelighet skal fagsystemansvarlig (Venke Åmlid tlf 93 02 66 23 eller Siri K. Aanesland tlf 90 68 48 78) varsles.
- Tjenestene varsler aktuelle samarbeidspartnere på telefon for beskjeder.
- Dersom Profil er nede må det dokumenteres på papir. I utgangspunktet skal den som har skrevet rapporten føre det inn selv. Hvis ikke det er mulig så må leder gjøre det. Papirdokumenter makuleres når de dokumentert i Profil.
- Det skrives et notat i Profil for hvilket tidsrom det er skrevet manuell (papir) journal når Profil igjen er tilgjengelig.
- Nye/endringer av administrative opplysninger gjøres manuelt og legges inn/rettes når Profil er tilgjengelig.
- Avvik som er knyttet til utilgjengelighet i Profil rapporteres i Kvalitetssystemet EQS.
HENVISNINGER:
Forskrift om IKT-standarder i helse- og omsorgstjenesten https://lovdata.no/forskrift/2015-07-01-853/§3