Behandling av klager - Barnevern v. 1.3

Hensikt

Hensikten med prosedyren er å sikre at klager behandles i tråd med forvaltningsloven. 

 

Gjelder for

Kontaktpersoner 
Fagstøtte 
Avdelingsleder

 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder

 

Beskrivelse

En part eller andre som har rettslig interesse kan påklage enkeltvedtak. Om klagen fremsettes muntlig skal vedkommende få hjelp til å sette den opp skriftlig. Klagen skal behandles uten ugrunnet opphold, jf. https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§11a.

Barnevernstjenesten skal foreta de undersøkelser klagen gir grunn til, og kan oppheve eller endre egne vedtak som er påklaget, jf. fvl. § 33. Ved klage på enkeltvedtak må det som en del av klagebehandlingen skrives nytt vedtak hvor resultatet kan være å oppheve, endre eller opprettholde tidligere vedtak.  Dersom tidligere vedtak opprettholdes sendes klagen og relevant dokumentasjon til Statsforvalteren for endelig behandling.

Ved henvendelse fra Statsforvalteren på klager som ikke omhandler enkeltvedtak, avgir barnevernstjenesten en skriftlig uttalelse.

 

Saksgang i klage- og tilsynssaker:

  • Svar på klage skrives av den avdeling som har ansvar for saken. Om barnet er registrert i fagprogrammet, skal både klage og klagesvar arkiveres i der.
  • Alle punkter hvor det bes om uttalelse fra barnevernstjenesten skal besvares. I svarbrevet settes disse opp som deloverskrifter slik at svarbrevet blir oversiktlig og gir en god oversikt over hvilke spørsmål som besvares.
  • Alle klagesvar til Statsforvalteren skal signeres av barnevernsleder før utsendelse. Dette gjøres på følgende måte:
    • Forslag til svar på klage må skrives noen dager før frist for tilbakemelding
    • Det sendes en epost til fagleder stab når svar foreligger for kvalitetssikring og registrering i EQS.
    • Fagleder stab sender videre til barnevernsleder for godkjenning.
    • Kontaktperson sender ut svarbrev m/ eventuelle vedlegg etter tilbakemelding fra barnevernsleder/ fagleder stab.