Hensikten med prosedyren er å sikre at klager behandles i tråd med forvaltningsloven.
Kontaktpersoner
Fagstøtte
Avdelingsleder
Avdelingsleder
En part eller andre som har rettslig interesse kan påklage enkeltvedtak. Om klagen fremsettes muntlig skal vedkommende få hjelp til å sette den opp skriftlig. Klagen skal behandles uten ugrunnet opphold, jf. https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§11a.
Barnevernstjenesten skal foreta de undersøkelser klagen gir grunn til, og kan oppheve eller endre egne vedtak som er påklaget, jf. fvl. § 33. Ved klage på enkeltvedtak må det som en del av klagebehandlingen skrives nytt vedtak hvor resultatet kan være å oppheve, endre eller opprettholde tidligere vedtak. Dersom tidligere vedtak opprettholdes sendes klagen og relevant dokumentasjon til Statsforvalteren for endelig behandling.
Ved henvendelse fra Statsforvalteren på klager som ikke omhandler enkeltvedtak, avgir barnevernstjenesten en skriftlig uttalelse.
Saksgang i klage- og tilsynssaker: