Intern beredskapsplan - Barnevern v. 2.3

Hensikt

Dersom det av ulike årsaker sees en bekymringsfull utvikling mot mulige brudd på myndighets- og forsvarlighetskrav jf. barnevernsloven, vil det i særlige tilfeller settes i verk en intern beredskapsplan, for en begrenset periode. 

 

Gjelder for

Prosedyren gjelder for alle ansatte i tjenesten. 

 

Ansvar for gjennomføring

Barnevernsleder og avdelingsledere
 

Beskrivelse

Dersom barnevernstjenesten ser en utvikling mot mulige fristbrudd eller brudd på myndighetskrav vil ulike tiltak settes i verk.

Disse situasjonene kan erfaringsmessig oppstå med bakgrunn i en kombinasjon av følgende:

  • Stor pågang av meldinger og påfølgende undersøkelser
  • Stort antall alvorlige situasjoner for barn og hasteflyttinger jf. bvl. §§ 3-2, 4-1, 4-2, 6-2 og 5-1 saker som må fremmes for barneverns- og helsenemnda
  • Høyt sykefravær blant ansatte
  • Mange nyansatte i avdelingen

Det er barnevernsleder som beslutter iverksettelse av beredskapsplanen.

 

Forut for drøfting med barnevernsleder om iverksettelse av beredskapsplanen:

Avdelingsleder/fagstøtte har analysert situasjonen (skjema) og sjekket muligheten for å løse oppgavene i egen avdeling ved: (ikke prioritert rekkefølge)

  • å omfordele arbeid
  • å gjennomgå alle tiltakssaker i avdelingen (områdene)
  • å vurdere om noen møter med barn og foreldre kan avholdes med kun en ansatt
  • å nedprioritere andre aktiviteter/oppgaver som ikke er lovkrav
  • å redusere innsatsen rundt tiltaksarbeid
  • å redusere internmøtevirksomhet til et minimum, felles personalmøte, ledermøter, avdelingsmøter, teammøter
  • å redusere utadrettet virksomhet

Avdelingsleder informerer på ledermøte om situasjonen og etterspør bistand for å avhjelpe situasjonen. Andre avdelinger kan bidra med å gjennomføre undersøkelser, overta saker eller avlaste på andre måter. Barnevernsleder informeres om situasjonen og avgjørelsen.

 

Møte med avdelingsleder, barnevernsleder og tillitsvalgt for å drøfte iverksette beredskapsplanen:

  • Det skal gjennomføres en analyse av situasjonen i avdelingen ved bruk av følgende skjema.
  • Barnevernsleder vurderer om det skal settes inn lederstøtte.
  • Barnevernsleder vurderer om det skal innkalles til ekstra ordinært ledermøte for å informere om situasjonen og be om bistand fra avdelinger.
  • Barnevernsleder beslutter om beredskapsplanen iverksettes og evt. hvilke trinn i som iverksettes.

 

Barnevernsleder har besluttet iverksettelse av beredskapsplanen:

  • Når situasjonen i barnevernstjenesten er slik at det vurderes å iverksette planen, skal barnevernsleder varsle virksomhetsleder, kommunalsjef og alle ansatte i tjenesten direkte.
  • Det skal være avtalt et tidspunkt for evaluering dersom man iverksetter planen. Når evalueringen er gjennomført oppdateres ansatte om situasjonen og evt. nytt tidspunkt for evaluering.
  • Nye tiltak i beredskapsplanen iverksettes etter evaluering.
     

 

Barnevernstjenesten har følgende prioritering av arbeid: 

  1. Beredskap for å ivareta arbeid med hastesaker hvor barn er uten omsorg, eller kan bli vesentlig skadelidende ved å forbli i hjemmet.
  2. Oppfølging av barn som kommunen har overtatt omsorgsansvaret for etter bvl. § 5-1 og barn som er flyttet i institusjon etter bvl. §§ 6-1 og 6-2, i tråd med hhv §§ 8-3 og 8-4.
  3. Mottak og gjennomgang av meldinger, samt gjennomføre undersøkelser.
  4. Følge opp barn og familier som har hjelpetiltak, og vurdere om hjelpen er tjenlig.
  5. Behandle søknader om tjenester som for eksempel besøkshjem, støttekontakt eller dekning av utgifter til barnehage.
  6. Iverksette og opprettholde generelt forebyggende tiltak.

 

Mulige tiltak med konsekvenser:

  • Undersøkelser fordeles på tvers av alle avdelinger - Konsekvens: Frister kan overholdes. Ansatte kan oppleve seg ivaretatt. Risikerer å forflytte utfordringene til annen avdeling eller tildekke andre utfordringer i avdelingen. Risikerer også å få problemer med å tilbakeføre til opprinnelig avdeling, både pga relasjon og arbeidspress. Tiltaksarbeidet nedprioriteres. Uforutsigbarhet for barn og familier, bytte av kontaktpersoner. Praktiske utfordringer.

 

  • Fagstøtter, og andre veiledende funksjoner blir satt til å gjennomføre lovpålagte oppgaver uavhengig av ordinære oppgaver - Konsekvens: Opplæring og støtte til ansatte og avdelingsledere vil bli nedprioritert. Forebyggende kriminalitetsarbeid og samarbeidet med politiet vil nedprioriteres. Lovbrudd i andre avdelinger, f.eks fosterhjemsavdelingen.

 

  • Avlastning av kontaktpersoner: Administrativ støttefunksjon og ansatte i Tiltaksavdelingen avlaster kontaktpersoner i avdeling med beredskapsplan. De kontorfaglige skriver engasjementsavtaler, lager utbetalingsplaner, tilbakemelding til melder eller avlaster som sekretær. Ansatte i Tiltaksavdelingen overtar kontaktperson oppgaver for familier fra avdelingen med iverksatt beredskapsplan. Konsekvens: Kontaktpersoner vil oppleve redusert arbeidspress. Mindre service og tilgjengelighet internt/ eksternt, regninger blir ikke betalt i tide, lønn til oppdragstakere forsinkes, adm. oppgaver blir ikke utført.

 

  • Ansatte i stab vil bli satt til å gjennomføre lovpålagte oppgaver​ - Konsekvens: Stab sine ordinære oppgaver som informasjons arbeid, opplæring, faglige utvikling, kvalitetssikring, høringsuttalelser mm. blir nedprioritert.

 

  • Ansatte fra tiltaksavdelingen blir satt til å gjennomføre lovpålagte oppgaver uavhengig av ordinære oppgaver - Konsekvens: Oppfølging av hjelpetiltak og endringsarbeid vil bli nedprioritert slik at arbeidet kun ligger innenfor lovens minstekrav.

 

  • Barnevernstjenesten deltar verken i tverrfaglige fora eksternt med samarbeidsinstanser, informasjon på systemnivå eller prosjektarbeid - Konsekvens: Barnevernstjenesten vil ikke være tilgjengelig for drøftinger, råd og veiledning i disse fora og informasjonsarbeid. De aktuelle samarbeidsinstansene blir informert i forkant av iverksettelsen av dette tiltaket. Det er stor sannsynlighet for at det vil komme klager frustrasjon fra samarbeidspartnere på manglende samarbeid og tilgjengelighet. Samtidig kan det oppfattes positivt av samarbeidspartnere at vi prioriterer oppfølging av enkeltbarn. Kan føre til mindre forebygging.

 

  • Mer bruk av overtid: Overtidsarbeid vurderes for å ivareta lovpålagte oppgaver. Konsekvens: Slitasje og belastninger på de ansatte, fare for sykemeldinger. Vil kunne medføre overskridelser av budsjettramme. Opplevelse av mestring og fornøyde medarbeidere.

 

  • Kjøp av tjenester fra private aktører - Konsekvens: Overskrider budsjettet. Barnevernsleder varsler virksomhetsleder og politikere.