MÅL/ HENSIKT:
Deltaker får riktig hjelp ved skade eller akutt helsesvikt.
Hindre død eller varige mén. Sikre riktig hjelp.
DEFINISJONER:
Deltaker = deltaker på kurs, treningsgrupper eller aktiviteter i regi av mestringsenheten.
Skade=skade; en påvisbar følge av ulykke, hvor personskade forårsakes av plutselig eller akutt påvirkning av kroppen av fysiske faktorer i en mengde eller størrelse som overstiger den menneskelige toleransenivå.
Akutt helsesvikt=Plutselig inntreffende sykdom/illebefinnende.
ANSVAR:
Ansatte som er på stedet.
Avdelingsleder.
BESKRIVELSE:
Forebygging:
1. Alle ansatte deltar på førstehjelpskurs årlig
2. Ansatte har alltid oppladet mobil med seg.
3. Førstehjelpsutstyr tilgjengelig
4. Kartlegge nærmeste pårørende der det er mulig og naturlig
Når en deltaker skader seg eller får et illebefinnende skal kurs-/aktivitetsleder:
Akuttfase:
1. Få oversikt over situasjonen. Minimum en ansatt blir hos deltaker.
2. Vurdere behov for og evt iverksette førstehjelp.
3. Ringe 113.
4. Følg instrukser fra AMK til ambulansepersonell er på stedet.
5. Dersom deltaker er bevisst; avklare informasjon til pårørende.
Når liv/helse er ivaretatt:
6. Ring avdelingsleder. Send tekstmelding med S.O.S dersom du ikke får svar. Avdelingsleder ringer da opp så fort som
mulig. Avdelingsleder varsler enhetsleder.
7. Vurdere informasjon til pårørende i samråd med avdelingsleder.
8. Vurdere ivaretakelse av de andre i gruppen i samråd med avdelingsleder:
a) fortsette/avslutte aktiviteten?
b) felles debrifing?
c) informasjon til meddeltakere i etterkant (NB! I samråd med den skadde/pårørende)
9. Debrifing/gjennomgang av hendelse med de ansatte som deltok ved hendelsen.
10. Journalføre hendelsen i deltakers journal og/eller gjeldende avvikssystem
11. Kontakte den skadde/pårørende påfølgende dag for å høre hvordan det går. Tilby oppfølgingssamtale.