Rammeverk - læring og utvikling - barnehage v. 1.8

RK7_L_9500_ring_og_utvikling_4.pngBarn_om_l_ring_1.PNG

LÆRING OG UTVIKLING I BARNEHAGEN

Alle barn skal oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek. Læringsmiljøet skal stimulere og støtte opp om lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barna skal undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt, og få bidra i egen og andres læring Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

Nivå Slik vil vi ha det Slik gjør vi det
Organisasjon

Barnehagen er en god utviklings- og læringsarena

  • Barnehagens læringsmiljø støtter barns lyst til å leke, utforske, mestre og lære.
  • Organisasjonen har en undersøkende, kunnskapsbasert tilnærming til praksis.
De voksne De voksne legger til rette for helhetlige læringsprosesser som fremmer trivsel og allsidig utvikling.
  • De voksne bidrar til at barna får felles erfaringer og referanser som grunnlag for lek.
  • De voksne er bevisste språkmodeller, og legger til rette for et stimulerende språkmiljø.
  • De voksne har et helhetlig syn på kommunikasjon, både verbale og nonverbale uttrykk.
Barna Barna opplever lekelyst i et stimulerende miljø, som støtter opp om utforsking og læring
  • Barna er aktive i lek, utforsker, lærer og utvikler seg i relasjon til andre.
  • Barna bruker språket til å danne relasjoner, delta i lek, og som redskap for å løse konflikter
  • Barna leker, improviserer og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord.
  • Barna opplever spenning og glede gjennom høytlesning, fortelling, sang og samtale.
  • Barna bruker kropp og sanser gjennom lek og aktivitet
  • Barna får utløp for kreativitet, fantasi og skaperglede.
Foreldre Barnehagen legger til rette for god dialog med foreldre.
  • Foreldre gis mulighet for deltakelse og medvirkning, både i gruppe, og i samarbeid omkring enkeltbarn

 

Lenker til aktuelle ressurser:

Systematikk gir bedre kvalitet (Nordahl & Drugli, 2016)