Dokumentstyring i Organisasjon og teknologi - prosedyre v. 3.0

Hensikt

Avklare dokumentgodkjenning og eierskap til støttemenyer i området Organisasjon og teknologi slik at innholdet i dokumenter hvor området har det faglige ansvaret til enhver tid er oppdatert, underlagt styring og distribusjon.

 

Gjelder for

Alle ansatte i område Organisasjon og teknologi.

 

Beskrivelse

 

Som hovedregel gjelder følgende godkjenningsnivå for Organisasjon og teknologi for dokumenter som gjelder hele kommunen: 

  • Policy: kommunedirektør
  • Reglement og særavtaler: direktør for organisasjon og teknologi  
  • Prosedyre: ledere på nivå 2
  • Prosesstegbeskrivelser og prosesskart hovedprosess/forside: ledere på nivå 2
  • Prosesskart delprosess: områdeadministrator for Kvalitetssystemet
  • Forside støttemeny HMS: HR- sjef og HMS-rådgiver
  • Forside støttemeny Informasjonssikkerhet og personvern, Beredskap: direktør for organisasjon og teknologi og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
  • Forside støttemeny HR: HR-sjef og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
  • Forside støttemeny saksbehandling: leder dokumentsenteret
  • Forside støttemeny Lønn: lønnssjef og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
  • Skjemaer og maler: ledere på nivå 2, avdelingsledere, HMS-rådgiver og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
  • Lover, nettsider etc: HMS-rådgiver og områdeadministrator for Kvalitetssystemet   

Ved tvil avklarer leder på nivå 2 prosess med direktør for organisasjon og teknologi. Den som skal godkjenne dokumentet i Kvalitetssystemet er eier av dokumentet. Ansatte med skrive- og godkjenningstilgang er ansvarlig for det faglige innholdet og skal sikre at dokumenter opprettes i tråd med regler for opprettelse av dokumenter Alle som skriver dokumenter i Kvalitetssystemet, skal følge Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere.

Eier av et dokument er ansvarlig for å sikre at dokumentet har vært gjennom riktig godkjenningsprosess (politisk behandling, hovedarbeidsmiljøutvalget, kommunedirektørens ledergruppe, samt eventuelle interne høringer/interne avklaringer, før dokumentet godkjennes i Kvalitetssystemet.  

 

Eierskap til støttemenyer:

  • HR: HR-sjef
  • Lønn: lønnsjef
  • HMS: HR-sjef
  • Saksbehandling: leder for dokumentsenteret
  • Informasjonssikkerhet og personvern: direktør for organisasjon og teknologi i samarbeid med beredskapssjef
  • Beredskap: direktør for organisasjon og teknologi i samarbeid beredskapssjef

Eier av støttemenyen er ansvarlig for å: 

  • Ha oversikt over hvilke dokumenter som skal være i de ulike menyene
  • Ha oversikt over hvem som er dokumentadministrator og hvem har fagansvaret (forfatter) for hvert enkelt dokument der dette ikke er samme person
  • Sikre at nytt eller endring i regelverk blir ivaretatt i reglementer/prosedyrer 
  • Avklare hvem som skal eie dokumenter som naturlig hører hjemme i flere menyer
  • Sørge for at innholdet i menyene blir kommunisert til ansatte og ledere

 

Definisjoner

 

Vedlegg og referanse

Dokumentstyringsprosedyre

Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere