Hensikt
Avklare dokumentgodkjenning og eierskap til støttemenyer i området Organisasjon og teknologi slik at innholdet i dokumenter hvor området har det faglige ansvaret til enhver tid er oppdatert, underlagt styring og distribusjon.
 
Gjelder for
Alle ansatte i område Organisasjon og teknologi.
 
Beskrivelse
 
Som hovedregel gjelder følgende godkjenningsnivå for Organisasjon og teknologi for dokumenter som gjelder hele kommunen: 
 
- Policy: kommunedirektør
 
- Reglement og særavtaler: direktør for organisasjon og teknologi  
 
- Prosedyre: ledere på nivå 2
 
- Prosesstegbeskrivelser og prosesskart hovedprosess/forside: ledere på nivå 2 
 
- Prosesskart delprosess: områdeadministrator for Kvalitetssystemet
 
- Forside støttemeny HMS: HR- sjef og HMS-rådgiver
 
- Forside støttemeny Informasjonssikkerhet og personvern, Beredskap: direktør for organisasjon og teknologi og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
 
- Forside støttemeny HR: HR-sjef og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
 
- Forside støttemeny saksbehandling: leder dokumentsenteret
 
- Forside støttemeny Lønn: lønnssjef og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
 
- Skjemaer og maler: ledere på nivå 2, avdelingsledere, HMS-rådgiver og områdeadministrator for Kvalitetssystemet
 
- Lover, nettsider etc: HMS-rådgiver og områdeadministrator for Kvalitetssystemet   
 
 
Ved tvil avklarer leder på nivå 2 prosess med direktør for organisasjon og teknologi. Den som skal godkjenne dokumentet i Kvalitetssystemet er eier av dokumentet. Ansatte med skrive- og godkjenningstilgang er ansvarlig for det faglige innholdet og skal sikre at dokumenter opprettes i tråd med regler for opprettelse av dokumenter Alle som skriver dokumenter i Kvalitetssystemet, skal følge Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere.
 
 
Eier av et dokument er ansvarlig for å sikre at dokumentet har vært gjennom riktig godkjenningsprosess (politisk behandling, hovedarbeidsmiljøutvalget, kommunedirektørens ledergruppe, samt eventuelle interne høringer/interne avklaringer, før dokumentet godkjennes i Kvalitetssystemet.  
 
Eierskap til støttemenyer:
 
- HR: HR-sjef
 
- Lønn: lønnsjef
 
- HMS: HR-sjef
 
- Saksbehandling: leder for dokumentsenteret 
 
- Informasjonssikkerhet og personvern: direktør for organisasjon og teknologi i samarbeid med beredskapssjef
 
- Beredskap: direktør for organisasjon og teknologi i samarbeid beredskapssjef
 
 
Eier av støttemenyen er ansvarlig for å: 
 
- Ha oversikt over hvilke dokumenter som skal være i de ulike menyene
 
- Ha oversikt over hvem som er dokumentadministrator og hvem har fagansvaret (forfatter) for hvert enkelt dokument der dette ikke er samme person
 
- Sikre at nytt eller endring i regelverk blir ivaretatt i reglementer/prosedyrer 
 
- Avklare hvem som skal eie dokumenter som naturlig hører hjemme i flere menyer
 
- Sørge for at innholdet i menyene blir kommunisert til ansatte og ledere
 
 
 
 
 
 
Definisjoner
 
Vedlegg og referanse
Dokumentstyringsprosedyre
Dokumentskriving - veileder for dokumentskrivere