Hjelpemidler - hasteutkjøring v. 2.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle brukere i kommunen skal ha det samme tilbudet når det gjelder utkjøring av hjelpemidler med høy hastegrad.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som er involvert i formidling og utkjøring av hjelpemidler med høy hastegrad.

 

Ansvar for gjennomføring

Terapeuter, mottak, tekniker og hjelpemiddelsjåfør. 

 

Beskrivelse

Aktivitet Beskrivelse Ansvar
Bestille hjelpemidler fra NAV-HMS til brukere med kort forventet levetid, ALS og trykksår

Terapeut ringer til Nav-Hjelpemiddelsentral for å få hastevedtak på hjelpemidler.

Terapeut sender søknad på hjelpemiddel i etterkant. 

Terapeut gir beskjed til pårørende om å rydde klart rommet dersom seng skal leveres ut. 

Terapeut lager henvisning i profil etter gjeldende henvisningsrutine

Terapeut som ikke har tilgang til profil ringer mottaket på 38144460

I henvisning må det formidles:

  • Informasjon om brukers utreisedato og tidspunkt.
  • På hvilket tidspunkt hjelpemiddelelet står klart for utkjøring på Nav-hms.
  • Hvilke hjelpemidler det er snakk om. 
  • Hvor hjelpemidlene skal leveres.
  • Kontaktopplysninger til bruker eller pårørende med telefonnummer.
  • Informasjon om rommet er ryddet klart dersom det er seng som skal leveres ut.  
  • Informasjon om hvilken etasje sengens skal stå i, er det heis i bygget og om det er plass til sengen i heisen. 
Terapeut

 

Lage henvisning til tekniker for utkjøring

Mottak behandler skriftlige henvisninger og henvisninger som kommer pr telefon daglig etter gjeldende rutine.  

Mottak legger henvisning som kommer pr telefon inn i profil.

Mottak gir et tidspunkt for utkjøring innen 24 timer. 

I unntakstilfeller kan rutinen på tidsfrist avvikes. 

Mottak legger inn henvisnig i kalender som hastesak.

Mottak tar direkte kontakt med koordinator for å sikre at henvisning blir fordelt videre samme dag.  

Mottak

 

Fordeling av henvisning for utkjøring

Koordinator tar tak i saken umiddelbart.

Saken blir fordelt videre til tekniker eller sjåfør med best kapasitet til å få utført jobben så raskt som mulig. 

Koordinator
Utkjøring av hjelpemiddlene 

Sjåfør/tekniker tar kontakt med bruker/pårørende så raskt som mulig etter mottatt henvisning for å avtale utkjøring av hjelpemidlene. 

Sjåfør henter hjelpemidlene på NAV-Hjelpemiddelsentral og leverer de ut.

Sjåfør/tSjåfør/tekniker gir en tilbakemelding til henviser.

Tekniker journalfører i profil at hjelpemidlene er utlevert.

Sjåfør/tekniker
Bruker av beredskapssenger    

 

Kan brukes i de tilfellene man ikke kan vente 1-2 dager på seng fra Nav.

 

Gjelder primært ved lindrende behandling
  • Terapeut sjekker at vi har beredskapsseng på lager.
  • Sengene står innerst på korttidslageret.
  • Merk beredskapssengen som velges med:
    • Dato for når sengen skal kjøres ut
    • Løpenummer i profil
    • Navn på terapeut
  • Send digital søknad på seng og skriv inn i merknadsfeltet:
    • Det er tatt beredskapsseng til bruker
    • art.nr og serienummer på beredskapsseng
    • art.nr på madrass
    • Art.nr på trykkavlastende madrass.
  • Lag henvisning til tekniker på hasteutkjøring av seng
  • Lag sengeskjema eller skriv det i henvisningen.
Terapeut
 
  • Enhet for rehabilitering, Administrasjon behandler henvisningen etter gjeldene rutiner for hasteutkjøring.
Enhet for rehabilitering, Administrasjon
 
  • Tekniker behandler henvisningen etter gjeldende rutiner for hasteutkjøring
Koordinator og tekniker

 

Vedlegg og referanser

 Profil - Oppskrift - Henvisning til fysio/ergo/syn/hørsel/tekniker

Enhet for rehabilitering, Administrasjon, daglige rutiner