Hensikt
Sikrer en god praksis dersom det oppstår heisstans så vi raskt og trygt kan hjelpe ut folk som sitter fast og få heisen tilbake i sikker drift.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for ansatte i parkering, byggservice og idrett drift som er involvert ved en heisstans samt leder som skal se til at det fins en rutine og at den reflekterer til en hver tid hvordan vi vil jobbe. Leder er ansvarlig for at rutinen er kjent blant ansatte. De ansatte er ansvarlig for å bruke den.
Ansvar for gjennomføring
Leder har ansvar for å sikre at instruksen er optimal og invitere til forbedringer av instruksen. Den ansatte har ansvar for å gjøre seg kjent med instruksen og følge den. Lenke til ROS analyser for parkering og eiendom: ROS analyser og etablering, vedlikehold og opplæring i bruken av dem. ROS eiendom ROS analyse idrettsanlegg
Beskrivelse
- Person / personer som sitter fast i heisen, aktiverer alarm i heiskupe.
- Parkering: Alarmmottak mottar alarmoppkall fra heis og varsler: Vakthavende heismontør/vekter
- Eiendom: Alarmmottak mottar alarmoppkall fra heis og varsler: Byggservice vakt
- Idrett drift, Vågsbygd kultursenter: Alarmmottak mottar alarmoppkall fra heis og varseler: Vaktthavende på Vågsbygd kultursenter dagtid: 954 03 838, kveldstid: 915 95 405
- Parkering: Vakthavende heismontør/vekter reiser til heisadresse som er opplyst om fra alarmstasjon.
- Eiendom: Byggservice vakt reiser til heisadresse som er opplyst om fra alarmstasjon.
- Idrett drift, Vågsbygd kultursenter: Vakthavende reiser til Vågsbygd kultursenter som er opplyst om fra alarmstasjon.
- Parkering: Heismontør/vekter ankommer heisadresse og hjelper person/personer som sitter fast ut av heisen. Kontakter kunde hvis rep. av heis er nødvendig.
- Eiendom: Byggservice ankommer heisadresse og hjelper person/personer som sitter fast ut av heisen. Om Byggservice vakt trenger assistanse skal de kontakte heismontør for hjelp.
- Idrett og fysisk aktivitet, Vågsbygd kultursenter: Vakthavende ankommer heisadresse og hjelper person/personer som sitter fast ut av heisen. Om nødvendig og behov for assistanse kontaktes heismontør for hjelp.
- Vakthavende heismontør/vekter tilbakemelder til kunde vedr status på heisen før han forlater anleggsadresse.
- Dersom egne ansatte er klar over at en person er innestengt i heis, skal medarbeidere bistå og ta vare på personene som er innestengt, fram til heismontør/vekter ankommer
- Kontaktinfo hos leverandører
- Byggservice vakt 977 61 219
- Reber Schindler 380 91844 (etter kontortid 800 31 790)
- Kone heis 909 22 909 (sentralbord og alarm)
- Thyssen heis 21 97 98 60 (etter kontortid 21 97 97 01)
- TEK heis 21 97 97 01 (døgnbemannet vakt for alle henvendelser om driftsstans på heis eller andre behov for assistanse)
- Idrett og fysisk aktivitet, vakt 95403838
- Vågsbygd kultursenter, vakt 915 95 495
Definisjoner
Heis er en innretning for å transportere et objekt eller menneske vertikalt. Prinsippet for heis er en heisstol som går på stålføringer, opphengt med ståltau/wirer over en drivskive på en motor, og ned igjen til en motvekt som går på egne stålføringer ved siden av heisen i sjakten.
Vedlegg og referanser