1 Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at kommunens ledere og ansatte følger en god praksis, iht. lovverk "Forskrift om utførelse av arbeid" , "Ledningsforskriften og veglova" og retningslinjer fra Arbeidstilsynets og Statens vegvesen. Det er HMS delen for de som utfører arbeidet på og ved vei som står i fokus i denne prosedyren. Prosedyren tar ikke for seg hvordan å planlegge og søke om gravearbeid eller sikkerhetsapsekter ved arbeid ved høy- og lavspenningskabler.
Denne prosedyren gjelder for alle ansatte som jobber ved eller på vei. Alt fra de som graver grøfter, dirigerer trafikk under veiarbeid og de som driver som oppmålere.
Kommunen ved veienheten har en rolle for godkjenning av gravemelding og arbeidsvarslingsplan for kommunale veier. Samtidig som kommunen både kan ha byggherreansvaret i gravearbeid og kan selv være utfører (slik som Ingeniørvesen produksjon). Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen på sikkerhet ved arbeid på og ved vei til en hver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
Dette er i tråd med Bruk av verneutstyr for driftspersonell og bekledning ved befaringer .
Krav til kompetanse er iht. Veivesenets retningslinjer.
Alle som skal arbeide på eller ved vei har krav om Arbeidsvarslingskurs 1. Sommerhjelp kan ha en forenklet opplæring.
Dersom det er behov for manuell dirigering, kreves eget kurs (Arbeidsvarsling 3). På riks- og fylkesvei benyttes det som regel eksterne leverandører av trafikkdirigenter.
Ved lovpålagte søknader for gravearbeid gjennomføres risikovurderinger som skal være kjent for utførende ved oppstart av arbeidet.
Roller og ansvar
Dersom det skal graves i vei
For langsiktige ROS analyser se også:
Ekstern entreprenør har selv anvar for egen HMS og å følge instruks og retningslinjer i godkjent gravesøknad og godkjent arbeidsvarslingsplan. Ved kommunal gjennomføring skal interne rutiner og ROS analyser for prosjektet gjøres kjent og tiltak følges.
Ansvarshavende skal sjekke daglig at skilting og sperremateriell er iht. godkjent plan og dokumentere dette i elektronisk loggbok.
Ansvarlig søker skal sørge for at ferdigmeldig leveres når arbeidet er ferdig.
Ved kortvarig og bevegelig arbeid skal det utarbeides generelle arbeidsvarslingsplaner. Loggbok skal fylles ut. Ingeniørvesenet produksjon fyller ut generelle arbeidsvarslingsplaner, som gjelder for 1-2 år.
Ved akutte hendelser i forbindelse med kummer f.eks. legge på plass lokk, kan det benyttes bil som buffer og blinkende lys på bil dersom dette er vurdert som mindre risikofylt enn å sette ut skiltmateriell.
En forenklet risikovurdering gjøres før arbeidet starter. Vurder hvor risikoutsatt målepunktene og møtestedene i dialog med veieier er.
Ved behov skal det sette ut søyler og sperrer for sikker avstand mellom den som arbeider og trafikken. Kommunens biler kan brukes som buffer, og blinkende lys på bil vurderes. Se Vegvesenets håndbok for mer informasjon.
Arbeidstilsynets veiledning: