Samtaleprosess i barneverns- og helsenemnda v. 1.3

Hensikt

Formålet med samtaleprosess kan være å;

  • Bringe partene sammen for kartlegging av forhold og/eller konflikttemaer
  • Bedre partenes kommunikasjon og øke deres forståelse
  • Legge til rette for enighet om en midlertidig ordning
  • Legge til rette for hel eller delvis løsning av saken til barnets beste

 

Hensikten med denne rutinen er å sikre en god forberedelse og gjennomføring av samtaleprosess i barneverns- og helsenemnda.

 

Gjelder for

Ansatte i barneverntjenesten.

 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte i tjenesten.

 

Beskrivelse

Barneverns- og helsenemnda kan gi partene tilbud om samtaleprosess i alle (tvangs)saker etter barnevernsloven, med mindre hensynet til barnets beste eller sakens karakter taler imot. Igangsetting av samtaleprosess krever samtykke fra samtlige parter i saken.

En part som har gitt samtykke til å delta i samtaleprosess, kan trekke sitt samtykke på ethvert trinn i prosessen.

 

PROSEDYRE:

  1. Spørsmål om barneverntjenestens vurdering av om saken er egnet for samtaleprosess avklares i beslutningsteam i forbindelse med drøfting av omsorgsspørsmålet, og i drøftingsmøte med ansatt fra stab, kommuneadvokat, avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson når det gjelder krav om økt samvær eller krav om tilbakeføring for barn under omsorg. 

  2. Vurderingen skal dokumenteres og begrunnes.

  3. Begjæring om omsorgsovertakelse skrives i hht gjeldende rutiner. Spørsmål om samtaleprosess skal fremgå av denne (eget punkt)

  4. Kontaktperson er kommunens representant i samtaleprosessen, og avdelingsleder eller fagstøtte bistår.

  5. Det gjennomføres minimum to forberedende møter mellom kommuneadvokaten, avdelingsleder eller fagstøtte og kontaktperson, der rammene for samtalen avklares i forhold til følgende punkter;

  • Hva kan det forhandles på? Hvor mye kan barneverntjenesten strekke seg mht å få en avtale? Fokus på barnets beste. 
  • Hvilken myndighet har kontaktperson for å beslutte eventuelle forslag til tiltak fra motparten?  
  1. Avdelingsleder må være tilgjengelig for kontaktperson og fagstøtte mens samtaleprosessen pågår. Avdelingsleder har myndighet til å avgjøre og avklare spørsmål og forslag om tiltak som kommer opp underveis. Ved uenighet eller uklarhet, tas spørsmålet opp med fagleder, og deretter barnevernleder, som fatter en endelig avgjørelse.

 

Definisjoner

Parter i en samtaleprosess er foreldre, barn over 15 år og barneverntjenesten.

 

Vedlegg og referanser

Parter i barnevernsaker

Barns medvirkning

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)