P360 Saksbehandling og arkiv - hva skal saksbehandles, arkiveres og bevares v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å bidra til at kommunen sikrer og bevarer sine dokumenter, prosesser og vedtak. Her viser vi til aktuelt lovverk:
Arkivlova: "Offentlege organ plikater å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid". 
Forvaltningsloven: inneholder regler om hvordan offentlige myndigheter skal behandle saker, altså saksbehandlingsregler. 
eForvaltningsforskriften: forskriftens formål er å legge til rette for sikker og effektiv bruk av elektronisk kommunikasjon, med og i forvaltningen.
Offentleglova: Loven inneholder bestemmelser om hva som regnes som dokument og når et dokument blir offentlig.

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i kommunen som utfører saksbehandlingsoppgaver.

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.

Beskrivelse

  • All bevaringsverdig dokumentasjon journalføres/skannes inn i Public360.

  • Alle saksdokumenter skal journalføres. 

  • Det er innholdet i dokumentet som angir om det er et saksdokument – uavhengig av om det er brev, e-post, tekstfil, film, kart osv.

  • Systemet er godkjent for elektronisk lagring og for digital utsending av dokumenter via KS-løsningen SvarUt.

Saksdokumenter må journalføres fortløpende for å ivareta og sikre:

  • at forvaltningen for all ettertid kan dokumentere sine vedtak og tiltak.
     
  • at publikum kan få dokumentert egne rettigheter og dermed trygge personlig rettssikkerhet.
     
  • at forvaltningens historie kan skrives i framtiden.

Resultatet av hva som produseres og journalføres i P360 kommer ut på kommunens offentlige journal. Den ligger åpen på kommunens nettside og her kan hvem-som-helst be om innsyn i dokumenter.
Er dokumentene unntatt offentlighet - blir selvfølgelig innsynet vurdert, i samråd med aktuell saksbehandler.

Definisjoner

Dokument:  En logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, framvisning eller overføring, jmf. arkivloven § 2.
Saksdokument: Det som er gjenstand for saksbehandling, og er kommet inn til kommunen som inngående brev, e-post osv., lagt fram for kommunen (levert osv), eller kommunen selv har opprettet (notater, utgående brev, rapporter osv.).

Vedlegg og referanser

Arkivlova

Forvaltningsloven

eForvaltningsforskriften

Offentleglova