Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre lik oppfølging og kommunikasjon mellom praksisplass, utdanningsinstitusjon og student innenfor universitet/høyskole.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for fagkoordinatorer, avdelingsledere, veiledere for studenter, merkantile tilknyttet praksisplass og praksiskoordinator i helse og mestring, samt øvrige ansatte ved en praksisplass
Ansvar og oppgaver for gjennomføring
Praksiskoordinator i Helse og mestring stab (Hilde Fleitscher og Silje B. Gitlestad)
- Innhente kapasitetstall fra praksisplasser – videreformidle til utdanningsinstitusjoner i god tid før oppstart i praksis. Kapasitetstall viser til antall studenter som en praksisplass har kapasitet til å ta imot
- Motta utplasseringslister fra utdanningsinstitusjon og videresender til praksisplassene
- Formidle informasjon til studenter om nettsiden for praksis via utdanningsinstitusjonen . Nettsidens hensikt er å forberede studenten for praksis, samt for å innhente nødvendige erklæringer (MRSA, tuberkulose, taushetsplikt, samt sikkerhetserklæring for databruk)
Praksisplassen
Før oppmøte:
- Motta utplasseringslister fra praksiskoordinator
- Utnevne veileder for studenten
- Skrive ut turnus som leveres til studenten første dag i praksis (Dette gjelder for arbeidsplasser hvor det jobbes turnus)
- Sende velkomstmail til studenten. Følgende mal kan benyttes om ønskelig:Mal, informasjonsmail til studenter som skal starte i praksis. Velkomstmail bør inneholde:
- Informasjon om at student må ringe praksisplass for å oppgi spesielle hensyn samt personnummer for å få tilgang til journalsystemet. Disse opplysningene skal ikke sendes på mail eller SMS.
- Informasjon om og link til nettsiden som forberedelse til praksis inkludert erklæring for MRSA, tuberkulose, taushetsplikt, samt sikkerhetserklæring for databruk som er obligatoriske å sende inn digitalt via nettsiden før praksisstart.
- Oppmøtested og oppmøtetidspunkt
- Praktisk informasjon
- Informasjon om hva som skjer første dag
- Kontaktinformasjon til praksisted ved for eksempel fravær
- Avdelingsleder melder studenten som IT bruker Tilgang IT bruker og Profil for studenter og elever i praksis - prosedyre
- Ergo- og fysioterapistudenter meldes inn i Altinn for å sikre hjelpemiddelformidling
Ved oppmøte:
- Studenten tas imot av fagkoordinator, veileder eller annen aktuell ansatt i tjenesten. Det er viktig at studenten opplever å bli tatt godt imot, og føler seg ventet første dag i praksis
- Levere utskrevet turnus til studenten (på arbeidssteder det er aktuelt med turnus)
- Fagkoordinator/veileder har går gjennom relevant informasjon med studenten. Det er utarbeidet maler for denne samtalen. Ved å kopiere dokumentet til word, kan dere redigere inn riktig informasjon i dokumentet sånn at det passer til praksisplassen. Her finnes tilpassede maler:
Vedlegg
Tilgang IT bruker og Profil for studenter og elever i praksis - prosedyre (Gyldig)
Mal, informasjonsmail til studenter som skal starte i praksis (Gyldig)