Forberedelse og mottak av studenter i praksis v. 1.6

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre lik oppfølging og kommunikasjon mellom praksisplass, utdanningsinstitusjon og student innenfor universitet/høyskole.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for fagkoordinatorer, avdelingsledere, veiledere for studenter, merkantile tilknyttet praksisplass og praksiskoordinator i helse og mestring, samt øvrige ansatte ved en praksisplass

 

Ansvar og oppgaver for gjennomføring

Praksiskoordinator i Helse og mestring stab (Hilde Fleitscher og Silje B. Gitlestad)

  • Innhente kapasitetstall fra praksisplasser – videreformidle til utdanningsinstitusjoner i god tid før oppstart i praksis. Kapasitetstall viser til antall studenter som en praksisplass har kapasitet til å ta imot
  • Motta utplasseringslister fra utdanningsinstitusjon og videresender til praksisplassene
  • Formidle informasjon til studenter om nettsiden for praksis via utdanningsinstitusjonen . Nettsidens hensikt er å forberede studenten for praksis, samt for å innhente nødvendige erklæringer (MRSA, tuberkulose, taushetsplikt, samt sikkerhetserklæring for databruk)

 

Praksisplassen

Før oppmøte:

  • Motta utplasseringslister fra praksiskoordinator
  • Utnevne veileder for studenten
  • Skrive ut turnus som leveres til studenten første dag i praksis (Dette gjelder for arbeidsplasser hvor det jobbes turnus)
  • Sende velkomstmail til studenten. Følgende mal kan benyttes om ønskelig:Mal, informasjonsmail til studenter som skal starte i praksis. Velkomstmail bør inneholde:
    • Informasjon om at student må ringe praksisplass for å oppgi spesielle hensyn samt personnummer for å få tilgang til journalsystemet. Disse opplysningene skal ikke sendes på mail eller SMS.
    • Informasjon om og link til nettsiden som forberedelse til praksis inkludert erklæring for MRSA, tuberkulose, taushetsplikt, samt sikkerhetserklæring for databruk som er obligatoriske å sende inn digitalt via nettsiden før praksisstart.
    • Oppmøtested og oppmøtetidspunkt
    • Praktisk informasjon
    • Informasjon om hva som skjer første dag
    • Kontaktinformasjon til praksisted ved for eksempel fravær
  • Avdelingsleder melder studenten som IT bruker Tilgang IT bruker og Profil for studenter og elever i praksis - prosedyre  
  • Ergo- og fysioterapistudenter meldes inn i Altinn for å sikre hjelpemiddelformidling

 

Ved oppmøte:

 

Vedlegg

Tilgang IT bruker og Profil for studenter og elever i praksis - prosedyre (Gyldig)

Mal, informasjonsmail til studenter som skal starte i praksis (Gyldig)