Elever i praksis - prosedyre for innhenting og oppbevaring av politiattest v. 1.2

Hensikt

Formålet med politiattest er å sikre tryggheten til brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester. En slik attest er et et kriminalitetsforebyggende virkemiddel, hvor opplysninger om enkeltpersoners vandel (adferd, livsførsel) brukes til å avgjøre om vedkommende er skikket til å inneha den aktuelle stillingen. Les mer på politiets nettside om politiattest: https://www.politiet.no/tjenester/politiattest 

For elever i videregående opplæring har kommunen ansvaret for at politiattest innhentes og oppbevares. For studenter i høyere utdanning (universitet) er utdanningsinstitusjon ansvarlig for innhenting og oppbevaring av politiattest. 

Politiattest skal ikke være eldre enn 3 måneder, men elever i praksis som innhentet politiattest ved oppstart av studieåret, trenger ikke innhente ny politiattest ved andre praksisperiode på våren. Dette er kvalitetssikret av Statsforvalter og jurist i organisasjonsavdelingen i Kristiansand kommune.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for praksiskoordinatorer, avdelingsledere, fagkoordinatorer, veiledere som har elever i praksis og merkantile ressurser tilknyttet praksisplassene i helse og mestring.  

 

Ansvar for gjennomføring

Skolen informerer elevene om krav til politiattest. 

Praksiskoordinator har ansvar for å informere skolen om prosessen med å søke om politiattest

Merkantil ressurs i de ulike kommunalsjefområdene har ansvar for å kvalitetssikre de innsendte politiattestene og lagre dem i kommunens arkivsystem, og gi beskjed til praksiskoordinator og avdelingsleder dersom det er merknad på attesten eller feil navn.

 

Bakgrunn

Prosedyren bygger på Ansettelse - Prosedyre for innhenting og oppbevaring av politiattest som presiserer at "Kommunen er oppdragsgiver for elevene som skal i praksis hos oss, og er den som skal kreve politiattest der det foreligger en lovhjemmel for det."  

Kravet om å fremlegge politiattest gjelder alle som jobber i stillinger som yter kommunale helse- og omsorgstjenester, inkludert elever, lærlinger og studenter. Unntaket er elever i helse- og oppvekstfag Vg1 og helseservicefag Vg2, fordi elevene ikke skal være alene med brukere/beboere. 

 

Lovhenvisninger:  

 

Beskrivelse

  1. Praksiskoordinator sender informasjon om kommunens nettside for praksis til aktuelle utdanningsinstitusjoner ved oppstart av hvert skoleår i august.
  2. Utdanningsinstitusjonene er ansvarlig for å formidle informasjon om nettsiden til elevene 
  3. Elever søker politiattest digitalt på følgende måte:
    1. Fyll ut "Bekreftelse på formål med søknad om politiattest". Personer under 18 år må ha underskrift fra foresatte. Det benyttes eget skjema for dette. Disse skjemaene må lastes opp som dokumentasjon i søknadsprosessen for å søke om politiattest.
    2. Gå inn på politiets nettside www.politiet.no/tjenester/politiattest
    3. Søk om digital politiattest. Behandlingstid er ca 2 uker. Attesten sendes til din digitale postkasse.
  4. Politiattest blir sendt til praksiskoordinator i P360 via nettsiden
  5. Praksiskoordinator fordeler de inkomne sakene for praksisplasser til merkantile for de aktuelle praksisutplasseringene
  6. Merkantile sjekker at navn på politiattest og utsendte praksislister stemmer overens
  7. Merkantil sjekker om politiattest har merknad. Dersom den har det, se prosedyre (under utarbeidelse)
  8. Merkantil arkiverer skjemaene i P360 som samlesak. De vil være tilgjengelige for avdelingsleder der eleven er utplassert

 

Vedlegg og referanser

Politiets nettside om politiattest 

Formålsoversikt

Mal for bekreftelse på formål