Hensikt
Sikre riktig behandling av klager i henhold til forvaltningsloven.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for alle ansatte som jobber med myndighetsutøvelse og er underlagt forvaltningslovens bestemmelser.
Ansvar for gjennomføring
Miljøvernenheten og hver enkelt saksbehandler er ansvarlig for gjennomføring.
Beskrivelse
- Henvendelse til kommunen med klage på en avgjørelse.
- Vurdere om klagen skal behandles etter forvaltningsloven.
- Vilkår for klagebehandling etter forvaltningsloven:
- Klagefristen er overholdt
- Det klages på et enkeltvedtak
- Klageren har klagerett
- Klagen skal nevne det vedtak som det klages over, og nevne den endring som ønskes
- Dersom ikke alle vilkårene er oppfylt, fattes vedtak om avvisning av klagen. Dette er et enkeltvedtak som kan påklages.
- Dersom alle vilkårene er oppfylt skal klagen behandles i henhold til forvaltningsloven.
- Dersom det er flere parter i saken, skal de andre partene gis mulighet til å gi tilsvar til klagen før klagen behandles.
- Klagen gis medhold, delvis medhold eller ikke medhold.
- Ved medhold skal nytt vedtak fattes og alle parter underrettes.
- Ved delvis medhold skal nytt vedtak om den delen som er gitt medhold fattes og den delen som ikke gis medhold skal sendes til klagebehandling.
- Ved ikke medhold skal saken avgjøres av overordnet klageorgan.
- Basert på lovverket vedtaket er hjemlet i er overordnet klageorgan enten Kristiansand kommunes klagenemnd eller Statsforvalteren.
- Klageorganet behandler klagen og tar en avgjørelse. Denne avgjørelsen kan ikke påklages.
- Saksbehandler følger opp klageorganets behandling og eventuelt avslutter saken.
Vedlegg og referanser