Primær og sekundærfunksjon omsorgssenter v. 1.2

Endring 17/10-23: Lenke til Brukermedvirkning-sjekklister er lagt inn på slutten.

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å:

- sikre at ansatte vet hvilke oppgaver som er tillagt primær- og sekundærfunksjonen.

- sikre at alle beboere har primær- og sekundærkontakt

- sikre at beboere og pårørende kjenner til hvem som er beboers primær - og sekundærkontakt, og hvilke oppgaver som tilfaller disse funksjonene.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder

 

Beskrivelse

Beboer skal ha to kontakter; en primærkontakt og en sekundærkontakt, som blir utnevnt ved mottatt melding om ny beboer fra Forvaltning og koordinering. Det er avdelingsleder som har ansvar for tildelingen.

Primærkontakten skal være fagarbeider (eller sykepleier) og sekundærkontakt skal være sykepleier.

Kontaktene skal sette seg inn i sitt arbeidsområde, og samarbeide om en kvalitetssikker tjeneste med aktiv medvirkning fra beboer og eventuelt pårørende.

 

Primærkontakt:

Sørge for at følgende er gjort før beboeren flytter inn:

• Gjøre klar rom og sette navneskilt på døra og postkasse.

• Finne «Velkommen til oss» mappe

• Ta kontakt med tidligere hjemmesykepleie/pårørende, og innhent opplysninger om beboer

• Påse at beboers trygghetsalarm er på plass (kun for omsorgsbolig)

 

Deretter,påse at følgende blir gjort:

Beboer og pårørende innkalles til samtaler og gjensidig informasjon:

  • Mottakssamtale (ved innflytting)
  • Innkomstsamtale (ca 14 dager etter innflytting)
  • Forhåndssamtale
  • Oppfølgingssamtale (Innen et halvt år etter innflytting)
  • Årssamtale (i sammenheng med årskontroll)
  • Samtalene må dokumenteres

• Sentralt i brukermedvirkningen er:  " Hva er viktig for deg?"  Kartlegge hva som er viktig for beboer i nåværende tilstand ved innflytning. 

• Gi rett telefonnummer til avdelingen, og innhent rett telefonnummer til pårørende, slik at pårørende kan kontakte hvis noe skulle oppstå.

  • Bestille eventuelle hjelpemidler, rengjøre og sette navn på dem

• Følge opp beboeren til tannlege, frisør, fotpleie o.l. (avtale med pårørende om de kan følge)

• Være i dialog med pårørende slik at nødvendige klær og hygieneartikler blir kjøpt inn

• Holde orden i beboers klær

• Finne frem tøy til høytider om det er noe spesielt som ønskes

• Levere post/regninger til beboer/pårørende

• Tilbakelevere hjelpemidler til hjelpemiddelsentralen/Kløvertun ved endring av behov eller ved dødsfall

• Oppdatere tiltaksplan jevnlig, og ved endringer hos beboer - i samarbeid med sekundærkontakt.

  • Oppdatere stellekort
  • Måle vekt og høyde
  • Ernæringskartlegging og evt.ernæringsplan i samarbeid med sekundærkontakt.

• Avklare forventninger fra pårørende og hva kan de forvente fra pleiepersonalet.

• Følge opp/oppdatere prosedyrer tilknyttet beboer

 

Sekundærkontakt:

• Sette i gang tiltak vedrørende endring i sykdom og undersøkelser, kommunisere med sykehjems-/fastlegen tilknyttet beboer.

• Jevnlig oppdatere hovedkort og sammenfatning. Følge opp HLR notat, og etterspørre at legen oppdaterer det. Etter avtale kontakte pårørende ved endringer i beboers helsetilstand. 

• Sørge for innkomstblodprøver og andre relevante prøver ved innkomst

  • Ernæringskartlegging og evt.ernæringsplan i samarbeid med primærkontakt.

• Opprette tiltaksplan, og sammen med primærkontakt holde planen oppdatert.

• Sørge for at beboer får legekontroll ved behov, og at det blir tatt årskontroll og LMG. Følge opp avklaringen om HLR, antibiotika behandling og sykehus innleggelse.

• IPLOS registrering ved årskontroll

• Kartlegge ernæringsstatus

• Se til at medisiner og medisinlisten stemmer overens. Melde inn til multidose ved behov.

• Dokumentere fra samtalene over  i samråd med primærkontakt. Det vurderes på forhånd hvilke samtaler det er viktig at sekundærkontakt er med på.

  • Henvisning til fysio- ergoterapi

 

Se  ellers Dokument «Brukermedvirkning i omsorgssenter- Sjekklister og samtaler», ID 10024 - EQS (extend.no)