Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre god kvalitet og en enhetlig forståelse i saksbehandlingen, samt å ivareta forhold nevnt i lover, forskrifter og bestemmelser pålegget er hjemlet i. 
 
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for ansatte i abonnentavdelingen med ansvar for utsendelse av pålegg.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den. 
Beskrivelse
1. Saksbehandler oppretter pålegget. 
- Riktig adresse, gnr/bnr, mottaker
 
- Hjemmelsgrunnlag
 
- Nødvendig grunnlag for å gi pålegg
 
- Tilstrekkelig dokumentasjon
 
- Frist for innvendinger
 
- Frist for utførelse av pålegget
 
- Saksbehandler benytter seg av samme sak som forhåndsvarselet, fortrinnsvis via private anlegg. 
 
2.  Seksjonsleder kontrollerer pålegget
- Ved behov kontaktes kommuneadvokaten
 
3. Saksbehandler sender ut pålegget
- Pålegget underskrives av avdelingsleder og saksbehandler
 
- Pålegget sendes ut gjennom "svar ut".
 
4. Saksbehandler purrer pålegget
- Sjekker om pålegget er innfridd i private anlegg og p360
 
- Sender ut purring med ny frist og eventuelle dagbøter/tvangsgebyr  i henhold til gjeldende lovverk.
 
- Saksbehandler og avdelingsleder underskriver purringen. 
 
5. Klage på pålegget
- Sjekker om klagen er kommet innen fristen.
 
- Klagen behandles etter gjeldende prosedyre.