Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre god kvalitet og en enhetlig forståelse i saksbehandlingen, samt å ivareta forhold nevnt i lover, forskrifter og bestemmelser pålegget er hjemlet i.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for ansatte i abonnentavdelingen med ansvar for utsendelse av pålegg.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den.
Beskrivelse
1. Saksbehandler oppretter pålegget.
- Riktig adresse, gnr/bnr, mottaker
- Hjemmelsgrunnlag
- Nødvendig grunnlag for å gi pålegg
- Tilstrekkelig dokumentasjon
- Frist for innvendinger
- Frist for utførelse av pålegget
- Saksbehandler benytter seg av samme sak som forhåndsvarselet, fortrinnsvis via private anlegg.
2. Seksjonsleder kontrollerer pålegget
- Ved behov kontaktes kommuneadvokaten
3. Saksbehandler sender ut pålegget
- Pålegget underskrives av avdelingsleder og saksbehandler
- Pålegget sendes ut gjennom "svar ut".
4. Saksbehandler purrer pålegget
- Sjekker om pålegget er innfridd i private anlegg og p360
- Sender ut purring med ny frist og eventuelle dagbøter/tvangsgebyr i henhold til gjeldende lovverk.
- Saksbehandler og avdelingsleder underskriver purringen.
5. Klage på pålegget
- Sjekker om klagen er kommet innen fristen.
- Klagen behandles etter gjeldende prosedyre.