Hensikt
Hensikten med dokumentet er å beskrive prosedyrene som sikrer at Kristiansand kommune til enhver tid har en korrekt, oppdatert planbase og planregister av høy kvalitet.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for alle medarbeidere i Avdeling for geografisk informasjon - heretter kalt for «GI planforvaltning».
Ansvar for gjennomføring
Leder for geografisk informasjon, har ansvar for at prosedyren gjennomføres. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
Beskrivelse
Før oppstartsmøte
GI planforvaltning kontaktes av planavdelingen for avklaring av
- Plan ID og endringsnummer
- Produksjon av endringskart
- Planomriss
1. Tildeling av planID og endringsnummer
Endringsnummer (E1) tildeles fortløpende for den enkelte plan og legges inn i regnearket N:\Kartdata\Digitale data\PLANER\Planoversikt\Oversikt plannavn – fra 2020.xls
2. Endringskart
Saksbehandler plan avklarer om GI planforvaltning lan lage endringskartet, eller om det skal gjøres av konsulent.
3. Planomriss
GI Planforvaltning kvalitetssjekker forslag til planomriss mot:
- Eiendomsgrenser for gjeldende område.
- Eksisterende formål og linjegeometri i reguleringsplanen.
GI planforvaltning gir tilbakemelding hvis forslag til planomriss ikke er hensiktsmessig.
Etter oppstartsmøte
Saksbehandler på planavdelingen gir tilbakemelding til GI planforvaltning når oppstartmøtet er gjennomført og om ev endringer av planomriss.
Når forslagsstiller varsler oppstart, kontakter saksbehandler GI planforvaltning.
- GI planforvaltning importere planomriss inn i oppstartsbase for reguleringsplaner.
- Planomriss importeres så inn i oppstartsbase for reguleringsplaner.
- Plansaken opprettes midlertidig i planregisteret (fram til endringen endelig er vedtatt og endringen er lagt inn i gjeldende reguleringsplan.)
Følgende egenskaper legges inn:
- PlanID og endringsnummer
- Plannavn
- Planstatus (1 - Planlegging igangsatt)
- Saksnummer fra P360 og eByggesak
- Saksbehandler
Saksbehandler i planavdelingen kontrollerer at plankartet kun viser juridisk informasjon og sjekker at tittel på plankartet er riktig og at basiskartet ikke er eldre en 6
Saksbehandler i planavdelingen kontrollerer at plankartet kun viser juridisk informasjon og sjekker at tittel på plankartet er riktig og at basiskartet ikke er eldre en 6 måneder.
GI planforvaltning sjekker og utførere følgende:
- Sjekker teksthode i sosifilen:
- Produktspesifikasjon 20190401
- Sosiversjon 4.5
- Koordinatsystem:
- Horisontalt: UTM sone 32 basert på EUREF89
- Vertikalt: NN2000
- Sjekk av temakoder
- Sosifila sjekkes i SOSI-kontroll fra kartverket.
- Sosifila importeres til quadribase i Gisline
- Datakontroll kjøres
- Kontrollsett QMS
- Kontrollsett Reguleringsplan
- Visuell sjekk av quadribase mot plankartet i PDF
- Arealformål og juridiske linjer er identiske
- Planomrisset kontrolleres mot omrisset som ligger i oppstartsbasen.
- Sjekk av tegnforklaringen på plankartet
- Plannavn
- Planid
- Kommunevåpen
- Nordpil
- Koordinatsystem
- Uttrekksdato for basiskart
- PDF plottes ut for kontroll.
- Kontroll av plankart og basiskart
- Basiskartet er i gråtone (RGB 153-153-153) uten fylte flater
- Basiskartet består av følgende kartbaser
- Høydekurver og forsenkningskurver
- Stedsnavn
- Eiendomsgrenser
- Bygninger
- Bygningsmessige anlegg
- Veger
- Gnr/bnr
- Bekker
- Stier
Reguleringsplan med basiskart tegnes ut slik på PDF i vektorformat
- Reguleringsplankart med flater og tekst, så
- Basiskart i gråtone, så
- Reguleringsplankart uten flater, kun med linjegeometri og tekst.
- Basiskartet må fylle hele plankartet.
GI planforvaltning gir tilbakemelding via epost til saksbehandler i planavdelingen med merknader om hva som må rettes opp.
Når planen legges ut til høring
Saksbehandler på planavdelingen gir beskjed til planforvaltning når planen skal ut på høring.
Saksbehandler på planavdelingen sender følgende på epost til GI planforvaltning:
- Plankart og sosifil
- Dato for annonse i avisen
- Høringsperiode - vedtak
- GI Planforvaltning oppdaterer høringsbasen med gjeldende plan, senest innen dagen før den skal på høring.
- Endrer status i planregisteret til: 2 – Planforslag
- Saksbehandler på planavdelingen sjekker på kommunens hjemmeside at planen ligger på kommunens kartløsning.
- Planen blir liggende i høringsbasen frem til planen er godkjent og lagt inn i reguleringsbasen. Da tas planen ut fra høringsbasen.
Før sluttbehandling
Samme prosedyre som ved første gangs behandling
- Dato for basiskart sjekkes - skal ikke være eldre en 6 måned.
Etter sluttbehandling
Saksbehandler på planavdelingen gir beskjed til GI planforvaltning når planen er vedtatt i Bystyret.
Saksbehandler på planavdelingen sender følgende på epost til GI planforvaltning:
- Vedtak
- Vedtatt endringskart
- Gjeldende bestemmelser
- Planbeskrivelse
- sosifil
- Vedtatt endring legges inn i reguleringsplanbasen for gjeldende plan, innen 8 dager etter politisk vedtak i by- og stedsutviklingsutvalget.
- GI planforvaltning gjør følgende oppdateringer på bestemmelser og plankart:
- Nederst på bestemmelsene tilføyes:
« Endring av f.eks. §3.1 godkjent av by- og stedsutviklingsutvalget den 15.03.2018»
- Tegnforklaringen på plankartet oppdateres med dato for vedtak.
- Følgende plandokumenter (i pdf-format) lastes inn i planregisteret:
- Plankart kalles f.eks. 804E1 à 804 står for plandid, E betyr endring og 1 at det er den første endringen i den planen.
- Vedtak à 804E1V
- Bestemmelser kallesà RB804_20200816 og erstatter dokumentet under «Gjeldende bestemmelser»
- Planbeskrivelse à 804E1PB
GI planforvaltning gir beskjed til saksbehandler i planavdelingen for kontroll av plan og planregister.
Etter klagebehandling
- Planomriss slettes fra oppstartsbasen (4204_regplan_oppstart) når planen endelig er vedtatt og klagefrist gått ut.
Definisjoner
- Reguleringsplan er en plan som er bindende for fremtidig arealbruk og bebyggelse innenfor et nærmere avgrenset område. Reguleringsplaner brukes i kommunal planlegging.
Vedlegg og referanser