Policy: Denne dokumenttypen bruker vi for å beskrive overordnede føringer og prinsipper for det fagområdet policyen gjelder. Dette er en overordnet dokumenttype, og skal ikke benyttes på lavere nivå enn kommunalsjefområde (nivå 2). En policy skal også tydeliggjøre roller og ansvar gjennom å definere hvem som har ansvaret for hva innenfor det aktuelle området. Policydokumenter skal etableres der hvor det er hensiktsmessig, og der hvor risikoen er størst for å ikke nå målene for internkontrollen (malen er basert på DFØs mal for internkontrollpolicy).
All tekst under overskriftene i denne malen er veiledende og skal fjernes før dokumentet ferdigstilles. Merk: Innholdet skal ikke skrives i kursiv. Når designmanual for ny kommune er klar kan dette få noe påvirkning på malen, men da bare på bruk av font.
Under denne overskriften skal du skrive hva du ønsker å oppnå med dette dokumentet - hva som er hensikten.
Eks: "Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ..."
Under denne overskriften definerer du hvem dette dokumentet gjelder for. Gjelder det alle ansatte, eller bare et utvalg av dem?
Eks. Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Dette avsnittet skal gi overordnede føringer og prinsipper som gjelder for virksomhetens arbeid med dette fagområdet. Det kan her angis konkrete krav, for eksempel henvisning til lovverk, instrukser og teoretisk rammeverk som skal følges. Dette er dokumentets hoveddel. Bruk gjerne de forhåndsdefinerte tekstformatene for overskrifter slik at de kan brukes i lenker eller som innholdsfortegnelse når dokumentet er klart.
Dette avsnittet bør omfatte hvem som har ansvaret for hva knyttet til internkontrollen for dette området i virksomheten.
Hvem eier policydokumentet, og er ansvarlig for utforming, implementering og oppdatering av det.
Dersom beskrivelsen inneholder er sentrale begreper som man kan forvente at leseren ikke kjenner til, skriver man en kort definisjon av dem her.
Vedlegg vil være skjemaer eller annet innhold som direkte er knyttet til policyen.
Referanser kan være kilder som har blitt brukt til å skrive policyen, veiledere eller andre dokumenter som har relevans for dokumentet.