Kartlegging av eksisterende grenser - prosedyre i Geodata v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at oppmålingsforretninger følger beste praksis og er iht. det lovverket som er relevant. Sørge for at oppmålingsforretningen blir holdt i samsvar med kravene i Matrikkellova. Sørge for at grenser blir merket, målt og kartfestet og rettigheter. registrert.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som arbeider med oppmålingsforretning.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at prosedyren fins og er korrekt. Arbeidsgiver har ansvar for å informere de ansatte om prosedyren og de ansatte er ansvarlige for å følge den.

 

Beskrivelse

Generelt er det slik at oppmålingsforretning utføres av landmåler. 

Gjennomføring av klarlegging av eksisterende grense

  1. Landmåleren utarbeider varsel om oppmålingsforretning i samsvar med matrikkelforskriften § 37, 6. og 7. ledd. Varslet arkiveres som utgående brev i kommunens sak/arkiv-system. 
  2. Varslet sendes ut slik at det er sannsynlig at partene har det i hende senest 2 uker før oppmålingsforretningen. Partslista vedlegges varslet. Dersom partene er enige kan annen varslingsmåte benyttes. 
  3. Varsel og partsliste produseres i GIS-line  oppmålingsforretning / evt i E-byggesak / P360. Dokumentmal: Varsel om oppmålingsforretning.

 

Forberedelse - Landmåleren må sjekke før oppmålingsforretningen

  1. Rettigheter skal sjekkes i grunnboka – Gisline oppmålingsforretning 
  2. Sjekke gamle forretninger / arkiv. (Documaster/BRAarkiv/WEBlager). 
  3. Sjekke involverte eiendommer i "Matrikkelsak" -> "Vis i Webmatrikkel" om de har anmerkning "Grunnerverv" eller "Jordskifte krevd". 

 

Landmåleren lager utkast til protokollen før oppmålingsforretningen

  1. Protokollen produseres i GISline oppmålingsforretning.
  2. Rediger protokollen i Gisline oppmålingsforretning og skriv den ut.

 

Protokollen skal inneholde, jf. § 38 i forskriftene 

  1. Bakgrunnen for oppmålingsforretningen.
  2. Forretningens formål.
  3. Alle sider i protokollen merkes med saks- og dokumentnummer, sidetall og antall sider.
  4. Hvem som rekvirerte forretningen.
  5. Dato for varsling, varslingsmåten og eventuelle merknader til varslingen.
  6. Partsliste med hvem som er varslet, hvilken matrikkelenhet vedkommende representerer og i hvilken egenskap vedkommende møter.
  7. Eventuelle parter som ikke er varslet.
  8. Rekvisisjonsdato.
  9. Referanse for kommunens tillatelse etter plan- og bygningsloven og når den er gitt.
  10. Vedtak om utsatt oppmålingsforretning.
  11. Utgangspunkt for tekstdelen i protokollen.
  12. Kart (se neste punkt)

 

Lag til et kart i GISline

  1. Marker i kartet hva det skal holdes oppmålingsforretningen over.
  2. Merk kartet med saks- og dokumentnummer dersom kartet er en egen side.
  3. Merk kartet med sidenummer dersom kartet er en egen side.

 

Gjennomføring - Protokoll jf matrikkelforskriftens § 38

Landmåler fører protokollen på forretningen. Protokollen fra oppmålingsforretningen skal inneholde opplysninger om:

  1. Registrering om part har møtt eller ikke.
  2. Signatur fra de frammøtte partene.
  3. Avtale om kortere varsel enn 2 uker og annen varslingsmåte enn standard, noteres i feltet om ”varsling og oppmøte” i protokollen.
  4. Framlagte dokumenter som beskriver aktuelle grenser og rettsforhold.
  5. Erklæring om den som utfører oppmålingsforretningen står i noe personlig eller økonomisk forhold til noen av partene og hvordan partene eventuelt er informert om dette.
  6. Forretningens gang.
  7. Beskrivelse av eventuelle eksisterende grenser, jf matrikkelforskriftens § 36.
  8. Eventuelle grensetvister med partspåstander beskrives.
  9. Beskrivelse av eventuelle nye grenser.
  10. Beskrivelse av grensemerking.
  11. Eventuelle avtaler om grensejustering beskrives og underskrives av partene. Avtalen skal være et eget punkt i protokollen eller et vedlegg til protokollen.
  12. Eventuelle inngåtte forlik.
  13. Spesielle partspåstander.
  14. Beskrivelse av rettighetsforhold.
  15. Fullmaktsforhold.
  16. Hvordan rettighetsforholdene skal være etter forretning.
  17. Avtaler om avløsning eller flytting.
  18. Protokollen skal inneholde et kart med påtegning som tydelig viser hvor grenser og grensemerker ligger i forhold til hverandre og tilstøtende matrikkelenheter. Kartet skal være basert på en utskrift fra matrikkelen på tidspunktet for oppmålingsforretningen.

 

Gjennomføring - Grensemerking

  1. Alle grensepunkt for parsellen skal merkes med godkjente grensemerker.
  2. Grensemerker som er borte merkes på ny.
  3. Unntak der det er urimelig, uhensiktsmessig eller farlig.
  4. Henvisninger: Matrikkellova § 34, forskriftenes § 41.

 

Gjennomføring - Grensemåling

  1. Alle grensepunkt skal måles med kontroll.
  2. Alle målte grensepunkt skal kunne dokumenteres etter standarden.
  3. Rutiner for innmåling/utsetting
  4. Standard for eiendomsmåling / Gisline oppmålingsforretning, ytrepålitelighetsberegning

 

Gjennomføring - Husk å fylle ut saksgang i E-byggesak, jfr. våre retningslinjer

 

Beskrivelse for bruk av regningsskjema:

  1. Gnr. og bnr. på eiendommen(e) som oppmålingsforretningen gjelder (eiendommen som avgir) skal legges inn. 
  2. Fyll inn nødvendig informasjon som saksnr. /rekvirert dato/saksbehandler/prosjekt for matrikkelføring/hvem som skal ha faktura + adresse. 
  3. Legg inn navn + adresse på de som skal ha matrikkelbrev/seksjoneringsdokumenter/ kart og koordinater/kopi av protokoll samt gnr. og bnr. på grunneiendommene som oppmålingsforretningen gjelder.

 

Registrering - Grensemerking

  1. Hjemmelshaver - matrikkelbrev
  2. Naboer - Relevant utdrag fra matrikkelen

 

Registrering - Grensepåvisning

  1. Hjemmelshaver - matrikkelbrev
  2. Naboer – Relevant utdrag fra matrikkelen

 

Registrering - Klarlegging av eksisterende grense

  1. Rekvirent – matrikkelbrev
  2. Berørte hjemmelshavere som får endret grensen – Matrikkelbrev over egen eiendom
  3. Naboer – Relevant utdrag fra matrikkelen

 

 Fakturainformasjon

  1. Sjekk gjeldende betalingsregulativ og vis beregningsmetode. Rekvisisjonsdato angir hvilket betalingsregulativ en skal bruke. 
  2. Fyll inn saksnummer, både E-byggesak og P-360.
  3. Fyll inn gnr./bnr. på eiendommen(e) oppmålingsforretningen gjelder og beløp under «sum».
  4. Legg inn gnr. og bnr. på eiendommen oppmålingsforretningen er foretatt på, sakstype og bruk av grunn (alternativer ligger inne som notat i boksene). 
  5. Legg inn behandlingstid. 
  6. Bekreft at dokumentasjon, måledata, beregning av punkt og arealregnskap er lastet opp på sak/arkiv i E-byggesak.

 

 Vedlegg og referanser