Behandling av søknad om midlertidig vannuttak- prosedyre for v. 1.1

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre god kvalitet og en enhetlig forståelse i saksbehandlingen, samt å ivareta forhold nevnt i tjenestegarantien og gjeldende sanitærbestemmelser for vann- og avløp.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for ansatte i abonnentavdelingen, med ansvar for behandlingen av søknader knyttet til midlertidig vannuttak. 

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den.

 

 

Beskrivelse

1. Saksbehandler mottar søknad via entreprenørportalen/Public P360 Online

Viktige opplysninger kontrolleres av saksbehandler:

  • Riktig adresse,gnr/bnr 
  • Vedlagt situasjonsplan med inntegnet røranlegg samt plassering av vannkum der vannuttak er ønskelig 
  • Beskrivelse av tiltaket/Begrunnelse av behov til vannuttak/ Redegjørelse for varighet av midlertidig vannuttak (anleggsperiode/sesongbasert vanning).

2. Saksbehandler klargjør vanningskasse for utlevering

Følgende punkt kontrolleres og av saksbehandler:

  • Vannmålernr/serienr./Kassenr.
  • Eksisterende vannmålerstand.
  • Tilbakeslagssikring iht.NS-EN1717
  • Løse deler kontrolleres for lekkasje

3. Saksbehandler godkjenner søknad om midlertidig vannuttak

  • Søknaden godkjennes i saksbehandlingssystemet (entreprenørportalen/P360)
  • Kassenr./vannmålerstand/dato for utlevering presiseres i godkjenning. Godkjening blir arkivert i arkivsystemet.
  • Vanningskasse registreres i skjemaet for "Kasseutleie/midlertidig vannuttak" (tilgjengelig i Sharepoint/Abonnent)
  • Følgende informasjon skal fylles ut før utlvering av vanningskasse:
    KasseID (merket under lokk) -  Vannmåler ID (serienr) - Utleier (initialer saksbehandler) - Leietaker (ansvarlig foretak) - Vanningspost (vannuttak) 
    Dato for utlevering/sted for utlevering - Dato for innlevering/sted for innlevering - Vannmålerstand start/slutt
     
  • Årlig leie per vanningskasse er 2 500 kroner, ekskl. mva. Målt vannforbruk vil bli fakturert etterskuddsvis etter gjeldende pris fastsatt i gebyrregulativet.

    Vanningskasser kan etter avtale hentes i Rådhusgata 26, 4611 Kristiansand.


    Vanningskassene blir innhentet og kontrollert etter hver vanningssesong.
  • Åpne kummer og løsninger der kummer sikres med sponplater, paller o.l. godtas ikke – Det skal benyttes prefabrikkert lokk egnet til formål!
  • All vannforsyning skal skje via vannmålerkasser som utleveres etter avtale. 
  • Tilkobling i kommunale brannkummer skal utføres i samråd med ingeniørvesenets driftsavdeling/Drift vann. 

 

3.1. Saksbehandler avslår søknad om midlertidig vannuttak

  • Søknaden avslås med begrunnelse
  • Svarbrev sendes ut til ansvarlig søker/foretak. Sak avsluttes.

 

4. Saksbehandler mottar ferdigmelding via entreprenørportalen/Public P360

  • Ny vannmålerstand registreres i skjemaet for "kasseutleie/midlertidig vannuttak".
  • Vanningskasse kontrolleres med hensyn til løse deler/lekkasjepunkt.
  • Vannmålerstand videreformidles til gebyransvarlig. Målt vannforbruk samt gebyr for leie av vanningskasse blir fakturert etterskuddsvis.

 

Definisjoner

Abonnent: Eier av eiendom som omfattes av tømmeordningen. 
Gebyrgrunnlag: Kostnader forbundet med ordningen som Kristiansand kommune kan dekke inn ved gebyr
 

 

Vedlegg og referanser


Administrative bestemmelser til standard abonnementsvilkår for vann og avløp 2020
Tekniske bestemmelser til standard abonnementsvilkår for vann og avløp 2020
Tilleggsbestemmelser til standard abonnementsvilkår for vann og avløp 2020
Forskrift om vann- og avløpsgebyr for vann og avløp 2020.