Mentor-rollen i skolehelsetjenesten v. 1.0

Hensikt

Sikre at den som er mentor vet hva dette innebærer, og på den måten sikrer at alle nyansatte får nødvendig informasjon og opplæring til å utføre oppavene som ligger i skolehelsetjenesten.

 

Gjelder for

Helsesykepleiere som oppnevnes til å være mentor for en nyansatt i skoehelsetjenesten, samt den nyansatte selv.

Ansvar for gjennomføring

  • Avdelingsleder har det overordnede ansvaret for opplæringen av nyansatte, og har ansvar for å skaffe en mentor.
  • Helsesykepleier som oppnevnes til å være mentor har delegert ansvar for gjennomføringen av opplæringen.
  • Den nyansatte har et eget ansvar for å lese seg opp på informasjon fra tjenesten,  være tydelig på hva slags behov vedkommende har for opplæring, samt gi  tilbakemelding til avdelingsleder dersom det er svikt i oppfølgingen av den tildelte mentoren.

 

Beskrivelse

  • Mentor må ha sitt daglige virke i skolehelsetjenesten, og være godt kjent med de arbeidsoppgavene som er knyttet til å jobbe i skolehelsetjenesten.
  • Mentoransvarets varighet er 1 skoleår.
  • Det settes av inntil 3 hele dager etter behov hvor mentor kan være fysisk til stede sammen med den nyansatte på skolen. Etter dette skal den nyansatte kunne kontakte sin mentor på telefon/e-post ved behov. 

  • Mentor tar kontakt med den nyansatte minimum ukentlig uavhengig av om den nyansatte har kontaktet vedkommende eller ikke, for å få oversikt over hvordan det går.

  • Mentor og nyansatt skriver ut og følger egen sjekkliste  for gjennomføring av opplæringen som ligger i sharepoint (se vedlegg)

 

 

 

 

 

Vedlegg og referanser

SJEKKLISTE:

https://krikom.sharepoint.com/:w:/r/sites/opp-bf/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7B67DCB66D-E390-4280-8A71-BA5E5BEDD706%7D&file=Mentorrollen%20i%20skolehelsetjenesten.docx&action=default&mobileredirect=true