Overføring av ansvar fra område til avd. barn under omsorg etter vedtak fra barneverns- og helsenemnda jf. bvl. § 5-1 v. 1.5

Overføring av ansvar fra område til avdeling for barn under omsorg etter vedtak fra barneverns- og helsenemnda jf. bvl. § 5-1

Hensikt

Sikre en forsvarlig overføring av ansvaret for oppfølging av barn og familie fra område til avdeling for barn under omsorg (BUO).

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i barnevernstjenesten. Denne rutinen handler primært om rammene og det administrative rundt overføring av ansvar, og ikke det faglige innholdet i saksarbeidet.

 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsledere og kontaktpersoner på område og i avdeling for barn under omsorg.

 

Etter at det foreligger gyldig vedtak fra barneverns- og helsenemnda

Når vedtak om omsorgsovertakelse foreligger, og området har gjennomgått vedtaket med foreldrene, skal forvaltnings- og myndighetsansvaret overføres avdeling for barn under omsorg.

Det avholdes overføringsmøte med foreldrene der kontaktpersoner fra begge avdelinger deltar. Kontaktperson på området har ansvar for å innkalle til overføringsmøte, og skrive referat fra møtet i fagprogrammet.

Når ansvaret er overført settes alle aktive tiltak over til ny kontaktperson og det journalføres at dette er gjort, i et internt notat.

Nedenfor kommer en oversikt over hvordan arbeidsoppgavene og ansvaret fordeler seg mellom område og BUO.

 

Kontaktperson på område har ansvar for:

  • Gjennomgå vedtak fra barneverns- og helsenemnda med foreldre
  • Formidle innhold/flytting i vedtak fra barneverns- og helsenemnda til barnet/barna
  • Alle dokumenter i postjournal er ferdigstilt
  • Alle journalnotater er skrevet og ferdigstilt, inkl. interne drøftinger og beslutninger
  • Alle forbindelser er lagt inn i barnets nettverk med telefonnummer
  • Kun gyldige tiltak er aktive og settes over på ny kontaktperson
  • Alle vedtak er godkjent
  • Føringer i vedtak, tiltaksplan og fremtidige avtaler er overlappet til ny kontaktperson
  • Utbetalinger er gjennomført
  • Bor Hos - bildet er oppdatert
  • Informere ny kontaktperson om det er familieråd som skal følges opp   
  • Delta i godkjenning av fosterhjem dersom ikke det allerede er avklart før behandling i barneverns- og helsenemnda
  • Skrive om barnet i godkjenningsrapport
  • Delta i flytting av barnet
  • Varsle og orientere nåværende barnehage/skole/helsestasjon, øvrige samarbeidspartnere
  • Henvise til ABUP (0-4 år)
  • Kalle inn til felles overføringsmøte med fosterhjemsavdelingen. Vurder om kommuneadvokat skal delta på møtet
  • Utarbeide foreløpig omsorgsplan i tett samarbeid med BUO
  • Legge til ny hovedsaksbehandler; Hvordan endre hovedsaksbehandler.docx

Felles:

  • Delta på felles overføringsmøte

Kontaktperson fra avd. for barn under omsorg har ansvar for:

  • Å sjekke at det ovenfor nevnte er gjort før ansvaret overtas
  • Utarbeide foreldreplan jf. bvl § 8-3, første til tredje ledd, i samarbeide med foreldre med utgangspunkt i vedtak fra barneverns- og helsenemnda.
  • Lese seg opp på barnets historikk
  • Godkjenning av fosterhjem i samarbeid med område dersom dette ikke allerede er gjort
  • Godkjenningsrapport – skrive og ferdigstille den
  • Barnetrygd og eventuell etterlattepensjon
  • Bidrag
  • Flyttemelding
  • Fosterhjemskontrakt
  • Engasjementsavtale/tilleggsavtale med fosterhjemmet
  • Refusjonskrav
  • Innmelding i ny skole/barnehage
  • Valg av fastlege
  • Organisere legesjekk av barnet ved innflytting i fosterhjemmet
  • Oppnevning av tilsynsperson + registrering i nettverket i fagprogrammet
  • Gjennomføre oppfølgende familieråd dersom der tidligere har vært familieråd.
  • Ansvar for innkalling til regelmessige samarbeidsmøter med kontaktperson på område ved anke av nemndas vedtak. Tiltaksavdelingen og kommuneadvokat innkalles ved behov.

Ved anke av barneverns- og helsenemndas vedtak

I de tilfeller der vedtak fra barneverns- og helsenemnda ankes til Tingretten eller Lagmannsretten vil kontaktpersonen på område ha en sentral rolle og være aktiv inne saken frem til det foreligger en rettskraftig dom.

Det vil være kontaktpersonen fra område som normalt stiller som partsrepresentant i retten. Det må derfor være et tett samarbeid mellom de to avdelingene inntil det foreligger en rettskraftig dom. Det bør i disse tilfeller avholdes faste samarbeidsmøter hver andre eller tredje uke frem til det foreligger rettskraftig dom. Det bør avtales konkret i hver enkelt sak hvordan oppfølgingen av foreldre skal foregå. Det er kontaktperson i fosterhjemsavdelingen som har ansvaret for å kalle inn til de faste samarbeidsmøtene.

Dersom Avdeling for spesialisterte tiltak er inne i saken, må ansatte derfra også delta på samarbeidsmøtene. Kommuneadvokaten innkalles også ved behov.