Tidlig kartlegging av elever v. 1.0

Hensikt

Hensikten med denne prosedyren er at vi skal ha en rutine for tidlig kartlegging for evntuelle utfordringer våre elver har i forhold psyke, hørsel, syn eller lærvansker.

 

Gjelder for

Kontaktlærere ved Kongsgård skolesenter

 

Ansvar for gjennomføring

Kontaktlærer i samråd med Sosiallærer.

 

Beskrivelse

Observasjoner av kontaktlærer i løpet av de 3 første månedene i klassen og påfølgende elevsamtale :

Kommentarer til punktene i skjemaet: Hva skal en se etter, og hvordan kan en få svar på evt mistanker/utfordringer? Drøftes med timelærere i klassen, og  evt avdelingsleder og TPO - ansvarlig, før elevsamtalen

  1. Adferd: Tilbaketrukket/stille/utagerende? Hvordan viser dette seg?
  2. Noen spesielle relasjoner eller samarbeidsproblemer som lærer legger merke til? Skriv stikkord.
  3. Følger eleven klassen/forventet progresjon med utgangspunkt i tidligere skolebakgrunn og opphold i Norge?
  4. Konkrete loggføringer og observasjoner
  5. Benytt «sjekkliste» fra audiopedagog, og screening ved mistanke.
  6. Benytt «sjekkliste» fra synspedagog
  7. Diskuter observasjonene med TPO-ansvarlig
  8. Tiltak utenfor skolen som må sjekkes? Mulig i samråd med sosiallærer

Elevsamtalen: Oppsummering av observasjonene er tema i elevsamtalen, og lærer skriver stikkord i skjema - "Observasjonstrapp" i Visma velferd

Etter elevsamtalen:

  • Drøfte mulige tiltak med avdelingsleder, evt.  hørselsavdeling, spes.avdeling, eller sosiallærer
  • Avklare veien videre med TPO-ansvarlig, evt etter observasjon i klassen av spes.ped. lærer eller sosiallærer
  • Ved behov for innsøking til Basen, eller 2-lærer, tar TPO-ansvarlig dette videre.
  • Ved tydelige utfordringer må en tenke på ekstratilskudd i god tid før første bosettingsår er omme!
  • Behov for innsøking til Basen drøftes og skrives av kontaktlærer i samarbeid med involverte.

Tiltakene som beskrevet over, kan være for tidlig å sette inn etter kort tid i klassen. Disse gjennomføres alternativt etter elevsamtale 2. semester der samme prosedyre benyttes

Samarbeid m/programrådgiver hvis deltaker er i Introduksjonsprogram

Sjekkliste hørsel:

Tips til hva vi kan vi se etter ved mistanke om hørselsproblemer?

  • Lærer lite/ sakte progresjon
  • Dårlig uttale
  • Svarer ikke på det du spør om
  • Misforstår ofte
  • Spør ofte om du kan gjenta
  • Munnavleser mye
  • Synes at alle andre snakker lavt og utydelig
  • Problemer med å følge med i samtaler der to eller flere prater samtidig
  • Later som han/hun forstår
  • Snakker høyt eller veldig lavt
  • Snakker mye
  • Strever i bakgrunnsstøy
  • Trekker seg tilbake/ er stille
  • Blir fort sliten

Sjekkliste syn:

  •        Sakte/ingen progresjon
  •        Urolige øyner (øynene beveger seg raskt frem og tilbake ukontrollert)
  •        Skjeling (enten at øyet står fast innover/utover, eller at øyet sklir innover/utover innimellom)
  •        Reagerer på sterkt lys / myser i sol/normal belysning
  •        Bommer på linjen ved skriving
  •        Vansker med å kjenne igjen personer
  •        Vrir hodet til for å lytte (kan oppfattes som at vedkommende er overlegen) 
  •        Klager på hodepine 
  •        Ukonsentrert
  •        Mister raskt fokus ved lesing
  •        Utrygg i mørket
  •        Kolliderer med dørkarmer, pulter, sekker og andre hinder
  •        Lukker ett øyet (enten med å holde for med hånden eller å knipe igjen ett øye) 
  •        Vil sitte nærme tavlen
  •        Holder ting nærme nesen for å kunne lese
  •        Tilter hodet mot skulderen
  •        Sliter med å gå i trapper
  •        Vanskelig med å bedømme avstand
  •        Dårlig balanse
  •        Finner ikke frem på ark med mye informasjon, men klarer enkle linjer som står for seg selv
  •        Ser ikke hva som står på tavla
  •        Finner ikke frem på skolen
  •        Går sakte/usikker gange
  •        Blir fort trøtt
  •        Ikke vandt med å lese fra venstre til høyre
  •        Stor skrift på telefonen
  •        Har gamle briller 
  •        Har briller, men bruker dem ikke
  •        Klager på dobbeltsyn
  •        Sliter med å skille farger som rød/grønn og/eller gul/blå
  •        Unngår situasjoner som krever godt syn
  •        Øynene ser ikke normale ut
  •        Dårlig blikkontakt 
  •        Personen er over 50 år og bruker ikke briller

Vedlegg og referanser

Skjema Observasjonstrapp KSS som ligger i fagstystemet Visma velferd - voksenopplæring.

 

.