Hensikt
Hensikten med denne prosedyren er at vi skal ha en rutine for tidlig kartlegging for evntuelle utfordringer våre elver har i forhold psyke, hørsel, syn eller lærvansker.
Gjelder for
Kontaktlærere ved Kongsgård skolesenter
Ansvar for gjennomføring
Kontaktlærer i samråd med Sosiallærer.
Beskrivelse
Observasjoner av kontaktlærer i løpet av de 3 første månedene i klassen og påfølgende elevsamtale :
Kommentarer til punktene i skjemaet: Hva skal en se etter, og hvordan kan en få svar på evt mistanker/utfordringer? Drøftes med timelærere i klassen, og evt avdelingsleder og TPO - ansvarlig, før elevsamtalen
- Adferd: Tilbaketrukket/stille/utagerende? Hvordan viser dette seg?
- Noen spesielle relasjoner eller samarbeidsproblemer som lærer legger merke til? Skriv stikkord.
- Følger eleven klassen/forventet progresjon med utgangspunkt i tidligere skolebakgrunn og opphold i Norge?
- Konkrete loggføringer og observasjoner
- Benytt «sjekkliste» fra audiopedagog, og screening ved mistanke.
- Benytt «sjekkliste» fra synspedagog
- Diskuter observasjonene med TPO-ansvarlig
- Tiltak utenfor skolen som må sjekkes? Mulig i samråd med sosiallærer
Elevsamtalen: Oppsummering av observasjonene er tema i elevsamtalen, og lærer skriver stikkord i skjema - "Observasjonstrapp" i Visma velferd
Etter elevsamtalen:
- Drøfte mulige tiltak med avdelingsleder, evt. hørselsavdeling, spes.avdeling, eller sosiallærer
- Avklare veien videre med TPO-ansvarlig, evt etter observasjon i klassen av spes.ped. lærer eller sosiallærer
- Ved behov for innsøking til Basen, eller 2-lærer, tar TPO-ansvarlig dette videre.
- Ved tydelige utfordringer må en tenke på ekstratilskudd i god tid før første bosettingsår er omme!
- Behov for innsøking til Basen drøftes og skrives av kontaktlærer i samarbeid med involverte.
Tiltakene som beskrevet over, kan være for tidlig å sette inn etter kort tid i klassen. Disse gjennomføres alternativt etter elevsamtale 2. semester der samme prosedyre benyttes
Samarbeid m/programrådgiver hvis deltaker er i Introduksjonsprogram
Sjekkliste hørsel:
Tips til hva vi kan vi se etter ved mistanke om hørselsproblemer?
- Lærer lite/ sakte progresjon
- Dårlig uttale
- Svarer ikke på det du spør om
- Misforstår ofte
- Spør ofte om du kan gjenta
- Munnavleser mye
- Synes at alle andre snakker lavt og utydelig
- Problemer med å følge med i samtaler der to eller flere prater samtidig
- Later som han/hun forstår
- Snakker høyt eller veldig lavt
- Snakker mye
- Strever i bakgrunnsstøy
- Trekker seg tilbake/ er stille
- Blir fort sliten
Sjekkliste syn:
- Sakte/ingen progresjon
- Urolige øyner (øynene beveger seg raskt frem og tilbake ukontrollert)
- Skjeling (enten at øyet står fast innover/utover, eller at øyet sklir innover/utover innimellom)
- Reagerer på sterkt lys / myser i sol/normal belysning
- Bommer på linjen ved skriving
- Vansker med å kjenne igjen personer
- Vrir hodet til for å lytte (kan oppfattes som at vedkommende er overlegen)
- Klager på hodepine
- Ukonsentrert
- Mister raskt fokus ved lesing
- Utrygg i mørket
- Kolliderer med dørkarmer, pulter, sekker og andre hinder
- Lukker ett øyet (enten med å holde for med hånden eller å knipe igjen ett øye)
- Vil sitte nærme tavlen
- Holder ting nærme nesen for å kunne lese
- Tilter hodet mot skulderen
- Sliter med å gå i trapper
- Vanskelig med å bedømme avstand
- Dårlig balanse
- Finner ikke frem på ark med mye informasjon, men klarer enkle linjer som står for seg selv
- Ser ikke hva som står på tavla
- Finner ikke frem på skolen
- Går sakte/usikker gange
- Blir fort trøtt
- Ikke vandt med å lese fra venstre til høyre
- Stor skrift på telefonen
- Har gamle briller
- Har briller, men bruker dem ikke
- Klager på dobbeltsyn
- Sliter med å skille farger som rød/grønn og/eller gul/blå
- Unngår situasjoner som krever godt syn
- Øynene ser ikke normale ut
- Dårlig blikkontakt
- Personen er over 50 år og bruker ikke briller
Vedlegg og referanser
Skjema Observasjonstrapp KSS som ligger i fagstystemet Visma velferd - voksenopplæring.
.