Hensikt
Sikre at gebyr på og erstatning av lånt materiell blir håndtert korrekt.
Gjelder alle ansatte som håndterer gebyr og erstatning av lånt materiale.
Skrankekoordinator og avdelingsleder har ansvaret for gjennomføringen.
Gebyret er merket med rødt øverst på lånerens side i Bibliofil.
Låneren betaler gebyret kontant eller via bankterminalen i skranken. (Låneren kan også betale via Vipps direkte fra Bibliofil eller Min side.)
Slå beløpet inn på kassaapparatet og trykk på gebyr, sub total og deretter kontant eller bankterminal, avhengig av måten låneren har betalt på. Trykk på Betalt kontant eller Betalt betalingsterminal på den røde linjen inne på låneren i Bibliofil, slik at beløpet forsvinner. Det er veldig viktig å trykke på Betalt, ellers blir gebyret stående på låneren selv om vedkommende har betalt.
Når en låner hendvender seg i skranken for å erstatte bøker eller annet materiale vedkommende har mistet eller ødelagt, kan vi ta imot betaling.
Gå inn på låneren i Bibliofil, finn ut hva vedkommende ønsker å erstatte. Skoler og barnehager betaler kr 150 i erstatning uansett hva slags materiale det gjelder. Hva andre lånere skal betale, står i lånereglementet.
Ta frem kvitteringsheftet som ligger i hylla over pc-pulten inne på heisrommet (sjekk at det ligger et gjennomslagspapir mellom to ark slik at det blir gjennomslag), fyll ut dato, lånerens navn og lånenummer, hvilken bok e.l. det gjelder, strekkoden på materialet, prisen låneren skal betale, og din signatur. Stemple kvitteringen med Kristiansand folkebibliotek. Ta deretter imot betaling fra låneren og slå beløpet inn på Erstatning på kassaapparatet.
Gi låneren det ene arket fra kvitteringsheftet og kvitteringen fra kassaapparatet. De to kvitteringene er lånerens bevis på at vedkommende har erstattet materialet. Legg det andre arket fra kvitteringsheftet i seddelskuffen i kassaapparatet.
Gå deretter inn på låneren i Bibliofil. Trykk på materialet det gjelder, trykk på «Endre eksemplarstatus» og sett eksemplarstatus til «Tapt, regning betalt». Da forsvinner materialet fra låneren. Det er veldig viktig at dette blir gjort, ellers blir materialet stående på låneren selv om vedkommende har erstattet det.
IKKE trykk på «Slett eksemplar», da forsvinner eksemplaret fra katalogen og vi mister oversikten over hva som skal kjøpes inn på nytt.
Dersom en låner henvender seg i skranken fordi vedkommende har fått en regning på materiale som ikke er levert, er det ikke mulig å levere materialet tilbake. Låneren får ikke låne noe nytt før vedkommende har gjort opp for seg, og vedkommende må forholde seg til regningen som har blitt sendt ut fra regnskapsavdelingen i Kristiansand kommune. Inne på låneren i Bibliofil vil det stå en rød boks med «Regning sendt». For å få opp fakturanummer og hvordan fakturaen er sendt, kan vi trykke på "Sum: ....-".
Ikke relevant.
Ingen vedlegg.