Sortering av bøker fra blå transportkasser og sorte vogner på hovedbiblioteket - prosedyre v. 1.2

Hensikt

Sikre at bøker og annet materiell som kommer til biblioteket med bibliotektransporten eller blir levert inn av lånere i de sorte vognene ved låneautomatene, blir håndtert og sortert korrekt.

 

Gjelder for

Alle ansatte som har vakter i infoskranken ved hovedbiblioteket.

 

Ansvar for gjennomføring

Biblioteksjefen, avdelingslederen og skrankekoordinatoren har ansvar for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

Innlevering av bøker og materieale fra transportkasser

I transportkasser kommer følgende: reserveringer, fjernlån, returer til hovedbiblioteket, returer til filialer og returer til andre bibliotek. Materialet håndteres slik:

  • Reserveringer innleveres på heisrommet og settes ut på reserveringshylla sammen med kvittering med reserveringsnummer.
  • Fjernlån (innlån fra andre bibliotek) innleveres på heisrommet og settes ut på reserveringshylla. Dersom det ikke kommer ut noen kvittering med reserveringsnummer når slikt materiale innleveres, eller det kommer ut en kvitteringslapp hvor det står FJERNLÅN øverst, legges det komplett med lapp fra eierbiblioteket til fjernlånsteamet på hovedbiblioteket (på hylla merket INNLÅN, utenfor spiserommet).
  • Returer til hovedbiblioteket innleveres enten på låneautomatene eller på heisrommet og plasseres på rød/blå tralle.
  • Returer til filialer innleveres på heisrommet, og kvitteringslappen som skrives ut, festes til materialet som deretter sorteres i rett transportkasse.
  • Returer til andre bibliotek håndteres på heisrommet. Kvitteringslappen som skrives ut, festes til materialet, og materiet legges i rett transportkasse. Husk å ta ut av materialet en eventuell intern RFID-brikke.

 

Innlevering på heisrommet av bøker og materiale fra sorte vogner ved utlånsautomatene

Prøv først vanlig innlevering:

Innlevering_steg1_med_sirkel.png.png

 

Hvis dette ikke går, er det mulig å bruke knappen «Innlever hva som helst» (den knappen bruker du bare hvis du er sikker på hvordan det gjøres, ellers legger du materialet til side, enten til fjernlånsteamet ved Silja og Reidar eller til en annen ansatt som vet hvordan den fungerer):

 

Innlevering_steg2_med_sirkel.png.png

 

Da kommer det opp et skjema som må fylles ut (tittel, strekkode, lånernummer og eierbibliotek).

Retur: Husk å ta ut en eventuell intern RFID-brikke av bøkene/materialet.

Legg bøkene/materialet til fjernlånsteamet (Reidar og Silja) hvis denne innleveringsmetoden ikke fungerer.

 

Avbestilt reservering

Når en låner avbestiller noe som står til avhenting, kommer det en e-post til post.folkebibliotek@kristiansand.kommune.no. Denne e-postboksen sjekkes daglig av ansatte. Den av de ansatte som har som oppgave å behandle denne e-posten, går til reservasjonshylla i 1. etasje, finner boka og leverer den inn. Hvis boka ikke står på reservasjonshylla, leter vedkommende i biblioteket (på blå/røde traller, hyller, osv.). Hvis boka fremdeles ikke er å finne, kontakter vedkommende låneren via e-post eller melding og spør om låneren kan ha tatt boka med seg uten å registrere den på utlånsautomaten. 

 

Bilde_til_EQS_dok-sortering_3.png.png

 

Det er viktig å innlevere det som er avbestilt – først da endres status til «på hylla».

 

Bilde_til_EQS_dok_sortering_4.png.png

Definisjoner

Ikke relevant.

 

Vedlegg og referanser

Ingen vedlegg.