Skadet materiell og klage på erstatningskrav - retningslinje v. 1.0

Hensikt

Sikre at ansatte

  • vet hvordan de skal håndtere skadet materiell som bli levert inn
  • føler seg trygge på å forsvare at de velger å kreve erstatning fra låner når det er tydelig at låneren har skadet materiellet
  • får flyttet diskusjoner om erstatning bort fra skrankepunkt/publikum

 

Gjelder for

Alle ansatte ved Kristiansand folkebibliotek.

 

Beskrivelse

Skadet materiell

Den ansatte som tar inn materiellet og vurderer om det er skadet og skal erstattes, må gjøre dette i Bibliofil og signere med sine initialer slik at det er mulig å finne tilbake til vedkommende ved eventuelle spørsmål. 

Tilbakeføring av materiell til låner må gjøres innen 3 dager etter at materiellet er returnert, da det etter dette ikke lenger er mulig å se hvem som var siste låner. Klikk på følgende lenke for å se hvordan man går frem for å tilbakeføre lån: Tilbakeføring av lån - prosedyre

Alle ansatte må anerkjenne den enkelte ansattes rett til å vurdere, og at vurdering er noe individuelt. 

Innlevert materiell med skader som helt opplagt skyldes siste låners håndtering av materiellet, er lett å tilbakeføre. Det kan i slike tilfeller dreie seg om f.eks. vannskade og tilgrising av materiell. Vær oppmerksom på at noe som fremstår som gammel vannskade, faktisk kan være nettopp det, og ikke noe den siste låneren er ansvarlig for. Når innlevert materiell er skadet på annen måte, må den ansatte vurdere alderen på materiellet og hvordan kvaliteten var i utgangspunktet. En gammel bok som har løsnet fra ryggen, eller en billedbok med slitt omslag er noe annet enn en nesten ny, lite utlånt bok med løse sider eller ødelagte permer.  

 

Klage på erstatningskrav

Klage på erstatningskrav skal leveres skriftlig, enten på papir i infoskranken/skranken på det aktuelle biblioteket eller på e-post til post.folkebibliotek@kristiansand.kommune.no. Klagen skal inneholde lånernummer og tittel på materiellet det klages på. Den som mottar klagen på papir eller e-post, skal sørge for at den kommer til rett avdeling/filial. 

Avdelingslederen og en ansatt (en annen enn den som effektuerte erstatningskravet) i det skrankepunktet / den filialen klagen gjelder, vurderer klagen og utarbeider en skriftlig tilbakemelding til låneren.  

Ved klage på erstatningskrav skal materiellet vurderes på nytt før det tas en endelig avgjørelse av om erstatningskravet skal opprettholdes eller frafalles. Den ansatte som tok imot og tilbakeførte lånet, kan/bør uttale seg. 

 

Definisjoner

Ikke relevant.

 

Vedlegg og referanser

Det er ingen vedlegg til dokumentet.