Mangel på helsepersonell v. 1.0

Mål/Hensikt

Sikre at Responssenteret (videre RS) kan være i drift, selv ved mangel på helsepersonell i spesielle situasjoner

Ansvar

Avdelingsleder og fagkoordinator

Beskrivelse

OPPLÆRING:

Dette gjøres av operatør hjemme før man kommer:

 

Alarmer med disse kontaktårsakene kan personell uten helsefaglig bakgrunn besvare:

Følgende gjøres på fysisk opplæring:

  • En halvtime informasjon om responssenteret og hvordan tjenestene drives i kommunen
  • 3 timer medlytt
  • 3 timer der man tar alarmer selv og har en annen person på medlytt

 

RUTINE MOTTAK AV ALARM:

  • Besvare alarmen på vanlig måte
  • Avklar hva det gjelder
  • Ved behov som er i vedlagt liste, hjelp bruker etter svarprosedyren
  • Ved akutte og ikke avklarte behov si «et øyeblikk, jeg setter deg over til vaktansvarlig»
  • Alarmen overføres ved å høyreklikke på «løsne» og velge den som er vaktansvarlig

RUTINE VAKTANSVARLIG:

  • Fortrinnsvis være «på topp» og ta alarmer som blir sendt direkte til den
  • Gi støtte og opplæring til nye
  • Ta alarmer ved behov

Konsekvens

En konsekvens av dette kan bli lavere svartid og redusert kvalitet, men følger man rutinene vil sjansen reduseres til et minimum.

 

Henvisninger/Vedlegg

  • Svarprosedyren
  • EQS
  • Opplæringsskjema
  • Filmer