Mål/Hensikt
Sikre at Responssenteret (videre RS) kan være i drift, selv ved mangel på helsepersonell i spesielle situasjoner
Ansvar
Avdelingsleder og fagkoordinator
Beskrivelse
OPPLÆRING:
Dette gjøres av operatør hjemme før man kommer:
Alarmer med disse kontaktårsakene kan personell uten helsefaglig bakgrunn besvare:
Følgende gjøres på fysisk opplæring:
- En halvtime informasjon om responssenteret og hvordan tjenestene drives i kommunen
- 3 timer medlytt
- 3 timer der man tar alarmer selv og har en annen person på medlytt
RUTINE MOTTAK AV ALARM:
- Besvare alarmen på vanlig måte
- Avklar hva det gjelder
- Ved behov som er i vedlagt liste, hjelp bruker etter svarprosedyren
- Ved akutte og ikke avklarte behov si «et øyeblikk, jeg setter deg over til vaktansvarlig»
- Alarmen overføres ved å høyreklikke på «løsne» og velge den som er vaktansvarlig
RUTINE VAKTANSVARLIG:
- Fortrinnsvis være «på topp» og ta alarmer som blir sendt direkte til den
- Gi støtte og opplæring til nye
- Ta alarmer ved behov
Konsekvens
En konsekvens av dette kan bli lavere svartid og redusert kvalitet, men følger man rutinene vil sjansen reduseres til et minimum.
Henvisninger/Vedlegg
- Svarprosedyren
- EQS
- Opplæringsskjema
- Filmer