Prosedyre ved dødsfall hos pårørende v. 1.0

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at riktige prosedyrer blir iverksatt ved dødsfall hos pårørende. 

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

Det er viktig å ha prosedyrer i forhold til dødsfall hos pårørende. Dette er for at personalet skal vite hvordan de bør forholde seg til bruker, og hva personalet bør bistå bruker med. Hos den enkelte bruker kan det være ønskelig med spesielle avtaler i forhold til pårørendes død. Disse avtalene bør være skriftlige og legges inn i Profil. 

Utførelse:

  • Når boligen får informasjon om dødsfallet avklares det med pårørende om hvem som informerer beboer. 
  • Ansvarsvakt informerer kontaktpersonene til bruker om dødsfallet. 
  • Personalet som er på jobb, informerer beboer om dødsfallet (dersom det er avtalt med pårørende). Hvis personalet opplever at de ikke kjenner bruker godt nok til å kunne håndtere situasjonen på en god måte vurderer ansvarsvakt om annet personal må tilkalles. Kontakt avdelingsleder dersom ansvarsvakt er usikker på hvordan situasjonen skal håndteres. 
  • Kontaktperson kan kontaktes, dersom ikke avdelingsleder er tilgjengelig. 
  • Personalet kan bistå med å følge dersom bruker ønsker å ta avskjed med den døde. Personalet kan også bistå med enkle praktiske gjøremål, som innkjøp av krans i forbindelse med dødsfallet. 
  • Kjent personal kan ved behov følge brukeren i begravelsen. 
  • Personalet setter av tid til samtale med bruker, og bistår bruker så godt som mulig i sorgprosessen. For bistand til dette kan psykiatrisk sykepleier eller prest tilkalles. 
  • Bistå bruker dersom han/hun ønsker å besøke eller stelle graven

Det må gjøres en individuell vurdering på hvordan den enkelte bruker best mulig bør følges opp i denne situasjonen. Dersom det gjøres spesielle avtaler om oppfølging av brukeren, skal avtalen avklares med avdelingsleder og journalføres i Profil.