Hovedskille mellom enhetene Mai 2019
Arbeidslinjen er hovedskillelinjen i forhold til om en bruker skal ha koordinator hos oppfølgingstjenesten i Livsmestring eller NAV. Konkret betyr dette at om det i løpet av en to års periode sees som en realistisk målsetning å få klient over i utdanning, arbeid eller arbeidsrettet tiltak, skal bruker ha koordinator på NAV.
Avklaring av hvem som følger opp brukere
Det er Forvaltning som har myndighet og ansvar for å avklare hvilke tjenester brukerne skal ha i kommunen. I dette ligger også å utpeke eventuell koordinator i NAV eller Livsmestring. De to unntakene her er uavklarte brukere innen rusfeltet og at NAV får direkte over en del brukere fra andre kommuner som følges direkte opp videre i NAV. Ved uklare saker eller uenighet mellom enhetene bruker en samarbeidsmøter for å diskutere disse. Ved større saker tas disse ned på ledernivå.
Kort beskrivelse NAVs rolle
NAV har økonomiske saksbehandlere, økonomiforvaltere og veiledere til å bestå kommunens brukere. NAV Kristiansand er oppdelt ut fra om bruker har arbeidsforhold eller ikke, og om bruker er over eller under 30 år.
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen ligger til NAV, noe som medfører at sosialhjelp, kvalifiseringsprogram, økonomiforvaltning og bistand til å skaffe midlertidig husvære ligger der. Videre har man virkemidler for å få bruker i arbeid og aktivitet, som kurs, praksisplass, lønnstilskudd, arbeidsavklaringsløp m.m.
Alle brukere med tyngre innsatsbehov får egne aktivitetsplaner, og dette er hovedplanverktøyet i NAV. Veileder i NAV følger opp og koordinerer tjenester rundt brukere, men har ikke ambulante tjenester.
Kort beskrivelse av livsmestrings rolle
Er formålet å bedre, forebygge eller vedlikeholde livskvalitet, eller å langvarig motivere på lavterskelnivå til å ta i mot behandling, vil brukeren ha koordinator i livsmestring.
Hvilke behov for tjeneste bruker har, avklares i kartleggingsprosessen hos Forvaltning. Oppfølgingsbehovet er styrende.
Oppfølgingstjenester og koordinering gis på vedtak fra Forvaltning og koordinerende enhet – ut fra Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. Oppfølgingsarbeidet består av råd og veiledning, praktisk bistand og mestrings- og rehabiliteringsarbeid på ulike områder. Livsmestring har også lavterskeltilbud, hvor det ikke kreves vedtak.
Kort beskrivelse av koordineringsenhetens rolle.
Forvaltningens rolle er i hovedsak å avklare om bruker/søker fyller vilkår for tildeling av tjeneste. Saksbehandler i forvaltning skal, etter å ha mottatt skriftlig eller muntlig søknad, innhente nødvendige opplysninger. Disse kan komme fra møte med bruker selv, fra legeopplysninger og fra 2. linjetjenesten. Om bruker har egen aktivitetsplan via NAV, kan også viktige og aktuelle opplysninger finnes der.
Koordinatorrollen
Oppfølger og koordinator i forskjellig enhet
Det vil være naturlig i en del saker at oppfølgingstjenesten i Livsmestring vil gå inn som oppfølgere der NAV har koordinator-ansvar. Særlig ser vi dette i forhold til oppfølgning hjemme hos brukerne.
Koordinator og økonomisk saksbehandler
Uansett hvor bruker har koordinator, vil det være økonomisk saksbehandler ved NAV som fatter vedtak om sosialhjelp etter kap 4 i Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen. Både saksbehandler og veileder er ansvarlig for god samhandling hvor de aktivt deler relevant informasjon med hverandre og samarbeider for å finne best mulig strategier for den enkelte bruker.
Livsmestring skal hjelpe til med hverdagsbudsjettering med mer som en del av oppfølgningen. Det innebærer i tillegg bistand med å sortere post, for å skaffe oversikt over gjeldsbildet.
Saksbehandler i NAV bistår bruker i å lage avtale med eventuelle gjeldsfordrere i saker hvor ikke kommunens gjeldsrådgivere er eller skal være inne i saken jamfør egen rutinebeskrivelse. I tillegg skal de kunne gi økonomisk råd og veiledning etter § 17 i lov om sosiale tjenester i NAV.
Ved tvilstilfeller rundt hvem som skal følge opp brukere med bistand rundt økonomi avklares dette på ledernivå mellom enhetene.
Rusfeltet
Ved nye brukere med rusproblematikk som kommer fra andre kommuner, og det ikke fremstår åpenbart hvor de er i forhold til arbeidslinja, avklares hvor disse skal følges opp videre i Rusfaglig Forum.
Vedtaksmyndighet for bruk av private institusjoner/sosialfaglig rehabilitering/privat omsorg, er for de tre enhetene delegert til Rusfaglig Forum jamfør egen rutine. Utarbeidelse av avtale med institusjon, og den sosialfaglige begrunnelse for innleggelse eller avslag på dette, skrives av Spesialteamet i NAV for saker som hører inn under NAV, og av Rusteamet for saker som hører inn under Livsmestring.
Godkjenning og andresignatur i disse saker gjøres av koordinator for Rusfaglig Forum eller dennes stedfortreder. Ved klagesaker som skal oversendes Fylkesmannen er det leder av Rusfaglig Forum og kommunalleder for Forvaltning som signerer sakene.