Piggdekkgebyr - klagebehandlingsprosedyre v. 1.0

 

Bruksområde

Rutinebeskrivelsen gjelder saksbehandling av klager på tileggsgebyr for manglende betaling av piggdekkgebyr.

Hensikt

Sikre at alle klager på tileggsgebyr blir behandlet, uavhengig av hvilken måte en klage sendes inn på. Skal også sikre at alle klager blir arkivert, behandlet og besvart i henhold til gjeldende regelverk. 

Gjelder for

Saksbehandlere i Parkeringsenheten, Kristiansand kommune.

 

Ansvar for gjennomføring

Saksbehandlere i Parkeringsenheten, Kristiansand kommune.

 

Beskrivelse

Mottak av klager 

  • Mottatt klage er unntatt offentlighet.
  • Digital klage mottas via kundeportalen, og må registreres inn i kommunens sak-/arkivsystem.
  • Klage via brev registreres i kommunens sak-/arkivsystem.
  • Klage innkommet via epost: her bes avsender om å registrere klagen digitalt via kundeportalen.

Betalingsfristen gjelder selv om et tileggsgebyr er påklaget. 

 

Klage til rapport 

  • Vurder om det er behov for rapport fra betjent på klage.  
  • Rapportskjema oversendes rett betjent sammen med klage, sak og ev. øvrig dokumentasjon. 

Behandling av klager

  • Innkommet klage registreres i kommunens sak-/arkivsystem.
  • Rapport fra betjent innhentes og registreres i kommunens sak-/arkivsystem som X-notat
  • Klagen behandles, og svarbrev produseres i Pilen.
  • Svarbrev registreres i kommunens sak-/arkivsystem og sendes klager via SvarUt.

 

Tingretten

Dersom klager velger å bringe saken inn for tingretten, fremskaffes all dokumentasjon i saken. Dette oversendes Tingretten sammen med prosesskriv.

 

Lovverk