- Sikre at kommunen har gode rutiner og vet hvem som gjør hva dersom det kommer melding om terror eller sabotasje i tilknytning til vannforsyningen.
- Ansvarlig er leder eller den som til enhver tid har vakt.
Melding om terror og sabotasje kan deles inn i fire kategorier.
- Melding om terror eller sabotasje mot vannverk uten at det klart er definert hvilket vannverk som er truet. Ei slik melding vil oftest komme fra myndighetene.
- Melding om terror eller sabotasje mot Tronstadvann eller Rossevann vannverk. Ingen konkret melding om hvilke objekter som er truet. Meldingen er gitt fra myndighetene.
- Innringt melding direkte til vannverket om trussel om terror eller sabotasje.
- Innringt melding om at terror eller sabotasje er utført
- I forbindelse med terror eller sabotasje har alle involverte taushetsplikt. All informasjon og kontakt med media skal byingeniøren styre.
Kategori 1
Melding om terror eller sabotasje mot vannverk uten at det klart er definert hvilket vannverk som er truet. Ei slik melding vil oftest komme fra myndighetene.
Handling
- Drift vann innformeres om terrortrusselen med beskjed om å være spesielt årvåkne i alle situasjoner. Det settes i verk tilsynsrunder til de mest sentrale høydebassengene for å se om det her foregår noe som ikke fanges opp av innbruddsalarmene. Vaktberedskapen økes.
- Drift vann setter i verk tilsynsrunder med tanke på spesielt viktige anlegg, gjelder spesielt hovedledninger fra kildene og viktige overføringsanlegg.
- Det vurderes mulig varsel om inndragning av eventuelle ferier.
- Videre tiltak vurderes etter hvert og styres av politimyndighet og helsetjenesten.
Kategori 2
Melding om terror eller sabotasje mot Tronstadvann eller Rossevann vannverk. Ingen konkret melding om hvilke objekter som er truet. Meldingen er gitt fra myndighetene.
Handling
- Drift vann informeres om terrortrusselen med beskjed om å være spesielt årvåkne i alle situasjoner. Det settes i verk tilsynsrunder til de mest sentrale høydebassengene for å se om det her foregår noe som ikke fanges opp av innbruddsalarmene. Vaktberedskapen økes.
- Drift vann setter i verk tilsynsrunder med tanke på spesielt viktige anlegg, gjelder spesielt hovedledninger fra kildene og viktige overføringsanlegg.
- Det vurderes mulig varsel om inndragning av eventuelle ferier.
- Videre tiltak vurderes etter hvert og styres av politimyndighet og helsetjenesten.
Kategori 3
Innringt melding direkte til vannverket om trussel om terror eller sabotasje.
Handling
-
Den som får meldingen varsler meldingen videre etter varslingsplanen.
-
Alle involverte i vannverksdriften innformeres om terrortrusselen med beskjed om å være spesielt årvåkne i alle situasjoner. Vaktberedskapen økes. Det settes i verk tilsynsrunder til de mest sentrale for å se om det her foregår noe som ikke fanges av innbruddsalarmene. Vann drift setter i verk ekstra tilsynsrunder med tanke på spesielt viktige anlegg. Gjelder spesielt hovedledninger fra kildene og viktige overføringsanlegg.
-
Det vurderes inndragning av eventuelle ferier.
-
Videre tiltak vurderes og styres av politimyndighet og helsetjenesten.
Kategori 4
Innringt melding om at terror eller sabotasje er utført.
Handling
- Den som får meldingen, varsler videre etter varslingsplanen.
- Alle involverte i vannverksdriften innformeres om terrortrusselen med beskjed om å være spesielt årvåkne i alle situasjoner. Vaktberedskapen økes .Følgene av at vannet er forurenset må begrenses mest mulig. Det er meget viktig at tiltak settes i verk så raskt som mulig.
- Lokaliser forurensningen så godt som mulig- på nettet ? I kilden ?
- Vurder om en av vannkildene bør settes ut av drift, eller om deler av nettet eller høydebasseng kan stenges av for å begrense skaden.
- Varsling av publikum vil ofte være det viktigste tiltak. Aktuell varsling er sms varsling, radio (viktig melding) TV, nettsiden, løpesedler, annonsering i Fædrelandsvennen eller direkte kontakt med enkeltkunder.
-
Det vurderes inndragning av eventuelle ferier.
-
Dersom det er mistanke om at drikkevannet er forurenset se også innsatsplan H-16 Melding eller mistanke om forurenset vann (kriseplan 106)
Vedlegg og referanser