Sjekkliste barn og unge v. 1.3

 

 

 

 

Sjekkliste barn og unge

-       For koordinatorer

 

Med fokus på å sikre overganger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjekkliste

 

 

 Sjekklisten skal:

· være en veileder for koordinator, og aktuelle tjenesteytere

· være et redskap for å kunne følge opp viktige oppgaver i livsløpet til personer med nedsatt funksjonsevne og deres foreldre

· sørge for at alle aspekt i og gjennom ulike overgangsfaser ivaretas

· knyttes opp mot nødvendig informasjon, kunnskap, rettigheter, samarbeidsparter osv.

· definere ansvarsområder til ulike tjenesteutøvere, når de skal kontaktes og kalles inn på samarbeidsmøter, og større koordineringsmøter samordnes på  tvers av fagområder

 

 

Målsetting:

Sjekklisten skal være med på å trygge rollen som koordinator, sikre sømløse overganger, og bidra til samhandling for bedre tjenester til barn og unge med funksjonsnedsettelse og deres pårørende.

 

Ansvarlig for gjennomføring:

 Koordinator

 

Formålet med koordinatoren er å

  • ·    sikre helhetlig og koordinert tilpasset tjenestetilbud med fokus på de sårbare overgangene
  • ·    sikre brukermedvirkning
  • ·    sikre samarbeid mellom nivå og sektorer
  • ·    fremme mestring, selvstendighet og deltakelse 

 

Verktøy til bruk for koordinator:

·         Ansvarsgruppemøter

·         Dips Samspill elektronisk Individuell plan som samhandlings- og koordineringsverktøy

·         Håndbok for koordinatorer

·         Sjekkliste barn og unge

 

Viktige bakgrunnsdokumenter

·         Kvalitetssystemet Prosedyrene/rutiner ifht koordinator og IP

·         Samarbeidsavtale SSHF – Kristiansand Kommune, vedlegg 2 til samarbeidsavtalen

·          Aktuelle lovverk, forskrifter og merknader

·         Veileder Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator

·         Veileder Oppfølging av personer med store og sammensatte behov

·         Veileder Barn og unge med habiliteringsbehov

·         Veileder Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming

          Veileder  Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet ( sept 2002)

·         Barn og unge med nedsatt funksjonsevne- hvilke rettigheter har familien? (IS-1298, 2004)

·         PPT, spesialpedagogisk tilrettelgging (udir)

·         Overganger (Statsped) Overganger i forhold til barn med ulike utfordringer (for eksempel autisme, multifunksjonshemming o.l)

·         Overganger for barn og unge som får spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning (udir) (taushetsplikt, samtykke, rettigheter, fortrinnsrett inntak vgs)

·         Flytte fra foreldrehjemmet (veiviseren.no)

          Dokument «"Rød tråd" - Overganger for barn i barnehage og elever i grunnskolen - en plan for samarbeid og sammenheng», ID 5626 - EQS (extend.no)

 

 

Ulike faser og overganger

Før første henvisning/søknad på koordinerte tjenester, ansvar ALLE

Ø  Søknad eller “behov endret notat” i Profil angående behov for koordinerte tjenester (be-notat se kvalitetssystem da det finnes ulike)

“Overganger mellom faser i livet kan være både spennende og utfordrende. For barn og unge med nedsatt funksjonsevne som har behov for spesiell tilrettelegging, kan overganger være spesielt utfordrende. Det er viktig at overgangene planlegges nøye og i god tid slik at de oppleves som gode for barnet og familien, og at barnet og familien opplever både forutsigbarhet og kontinuitet. Hva som er god tid, vil variere og er avhengig av behovene til den enkelte. For noen barn og elever kan god tid være et halvt år, mens for andre kan god tid være to år”

(Veileder barn og unge med habiliteringsbehov; 2.8 Overganger mellom livsfaser)

 

Ivaretagelse av barnet og foresatte (0-6 år)

Område/tiltak

Formål

Hvem

Når      

dato

Utført/ikke aktuelt

Vurdere behov for barnekoordinator 

Sikre god og strukturert oppfølging av barn og pårørende

Helsestasjon

Før fødsel

 

 

 

Helsestasjonsprogrammet

Oppfølging fra Helsestasjonen fra nyfødt til skolestart.

Helsestasjonen

Etter fødsel

 

 

Home-Start Familiekontakten

Nettside

 

Familiestøtteprogram for de som har minst ett barn under skolealder og som er i en ekstra krevende periode i livet.

Familier kan selv ta kontakt eller de kan henvises fra hjelpeapparatet. Ingen søknad.

Ved behov.

 

 

Informasjon om helse og omsorgstjenester i kommunen

søknad

 

Bistå foresatte/familie med å koordinere et helhetlig tjenestetilbud rundt barnet

 

Møte med saksbehandler hjemmebesøk eller på kontor

Etter første henvendelse om behov for koordinerte tjenester til Forvaltning og koordinering (FOK) fra spesialisthelsetjenesten eller fra foreldre selv.

 

 

Få utpekt koordinator

Bistå foresatte med å koordinere et helhetlig tjenestetilbud rundt bruker

FOK tildeler koordinator (og IP) og utpeker avdeling som skal ha koordinatoransvaret. Leder ved respektiv avdeling utpeker koordinator

Rutine nr. 1

Når behovet for koordinerte tjenester, retten til IP er oppfylt, men bruker takker nei til IP skal “Enkelt Samspill” opprettes i Dips Samspill. (for IP se lengre ned)

 

 

 

Bufdir- «Hva med oss/meg?» Kurs for foresatte med barn med spesielle behov, både par og enslige.

Nettside

Kursoversikt hele landet

Møte andre foresatte i samme situasjon, fokus på foreldrenes prosess.

Alle.

Informere foresatte tidlig, påminne etter en stund ved behov.

 

 

 

Ansvarsgruppemøter

Samordner tjenestetilbudet til barnet

Koordinators ansvar, tjenesteytere bidrar

Ved behov

 

 

Individuell plan

(dersom aktuelt)

IP er et verktøy som skal sikre at bruker har en plan for koordinering av helhetlige tjenester

FOK tildeler

-bidrag fra alle aktuelle parter

-Koordinator ansvar for å koordinere planarbeidet

Når behovet for koordinerte tjenester, retten til IP er oppfylt, og bruker takker ja, skal IP opprettes i Dips Samspill.

 

 

Informasjon om NAV-tjenester

-hjelpestønad

-grunnstønad

-utvidet rett til fravær ved barns sykdom

-søknad om bil mm

 

Nettside

 

 

Gi foresatte informasjon

Koordinator, alle aktuelle tjenesteytere

Koordinator inviterer NAV til ansvarsgruppemøte ved behov?

Intern bruk kun for kommunens ansatte:

Åse Hardeland, leder for barnefokus; NAV

48267311

 

 

Sakkyndig vurdering, PPT -tilrettelagt spesialpedagogisk hjelp

 

Nettside

Gi barnet et spesialpedagogisk tilbud når behovet avdekkes

Utarbeide IOP

Alle, melding til PPT. Vurderes både når barnet er hjemmeværende og i barnehage

Foresatte kan kreve sakkyndig vurdering selv om b.hage/skole ikke mener det er nødvendig.

Ved diagnostisering eller behov som kommer frem gjennom utredning. Kan få hjemmestimulering før oppstart i barnehage

 

 

 

Etablerere kontakt med fysioterapeut

-hjelpemidler

Sørge for at barnet får et tilrettelagt løp å følge- så langt det er mulig- fysisk normalutvikling

Alle, fysioterapeut

Ved diagnostisering

eller behov

 

Etablere kontakt med ergoterapeut

-hjelpemidler

Tilrettelegge:

1) fysiske omgivelser

2) for deltakelse i aktivitet og fritid

Alle, ergoterapeut

 

Ved diagnostisering eller behov

 

Syn og hørselskonsulent i kommunen

Nettside

Informasjon om og tilgang til hjelpemidler, hjelp til søknad.

Alle, syn og/eller hørselskontakt

Etter utredning hos øyenlege, ved diagnostisering eller behov

 

 

 

Utredning/diagnostisering/ behandling i spesialisthelsetjenesten og oppfølging i kommunen

Delavtale 2

Delavtale 5

Sikre flyt i samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen

 

 

Koordinator i kommunen samarbeider med koordinator i spesialisthelsetjenesten og pårørende.

Her er også FOK i bildet om det er snakk om nye behov ved utskrivelse

Når barnet er i et utrednings-/behandlings-forløp

 

 

Tolketjenesten TolkSør

Nettside

 

Bidra til korrekt og grundig informasjon

Alle som er i dialog med familien

Avklare med familien i forkant ut fra deres behov og ønsker

 

 

Pårørendestøtte

Nettside

Pårørendeveileder

Nettside

Kommunal nettside  med informasjon til pårørende

 

Ivareta pårørende.

Koordinator, alle som er involvert i familien.

Ved oppstart/jevnlig ved behov.

 

 

             

    

 

 

 

Overgang fra hjem til barnehage (spesifikt for denne overgangen)

Område/tiltak

Formål

Hvem

Når

Dato

Utført/ikke aktuelt      

Informasjon om barnehage, valg

Trygge foresatte, oversikt over ulike tilbud 

Koordinator, aktuelle tjenesteytere, rådgiver PPT

I god tid før søknadsfrist til barnehage (01.03)

 

 

Sakkyndig vurdering - tilrettelagt spesialpedagogisk hjelp Ved diagnostisering eller behov.

Ha et spesialpedagogisk opplegg i barnehagen Utarbeide IOP  

Rådgiver i PPT  

Så tidlig som mulig før/etter oppstart i barnehage.

 

 

Informasjon om økonomisk støtte, redusert barnehagebetaling (må søkes innen sommeren før oppstart)

Økonomisk trygghet

Koordinator/ ansvarsgruppe

Før sommerferien

 

 

Individuell plan

(dersom aktuelt)

Sikre at bruker har en oppdatert IP/ enkelt samspill i Dips Samspill

 

Koordinator sørger for selve planen

Bidrag fra alle aktuelle tjenesteutøvere

 

Evaluering av målsetninger i planen, nye mål og tiltak settes før overgang

 

 

 

Ansvarsgruppe

Samordne tjenestetilbudet

 

Hvis naturlig skifte av koordinator pga overgang følg: Rutine for tildeling og registering av koordinator i Profil

 

Koordinator

Ved behov, så tidlig som mulig etter tildelt barnehageplass

 

 

Tolketjenesten TolkSør

Nettside

 

Bidra til korrekt og grundig informasjon

 

Alle som er i dialog med familien

 

Avklare med familien i forkant ut fra deres behov og ønsker

 

 

 

Overgang fra barnehage til barneskole

Område/tiltak

Formål

Hvem

Når

Dato

Utført/ikke aktuelt

Informasjon om overgang, aktuelle skoler, rettigheter,

 søknader tilbud

 

 

Rutine oppvekst

 

Best mulig tilbud for barnet. Sikre informasjonsflyt

Trygge foresatte, bidra til oversikt og forutsigbarhet

Barnehage og skole, pårørende, koordinator,

Etter sommerferien året før overgang, september til februar iflg rutine oppvekst.

 

 

 

 

Ansvarsgruppemøte

Samordne tjenestetilbudet

 

Hvis naturlig skifte av koordinator pga overgang følg: Rutine for tildeling og registering av koordinator i Profil

 

Koordinator

Alle aktuelle bidrar

Ved behov. Så tidlig som mulig når skole er besluttet (anbefaler høsten året før skolestart)

 

 

Sakkyndig vurdering - 

Ved diagnostisering eller behov.

 

Tilrettelagt spesialpedagogisk hjelp ved oppstart

Rådgiver PPT

Ved diagnostisering eller behov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fritid/kultur

 

Skape en meningsfull fritid og samvær med andre

Bruker/foresatte, koordinator informerer om frivillige og kommunale tilbud

Ved behov

 

 

Tilrettelegge fysiske omgivelser på skolen

 

NB, syn og hørsel

Muliggjøre for deltakelse i aktivitet på skolen

Barnehagen innkaller aktuell skole, foresatte, ergo/fysio koordinator

Syn- PPT/ statped

Hørsel-audiopedagog

 

 

Ved behov, så tidlig som mulig før oppstart.

 

 

Tolketjenesten TolkSør

Nettside

 

Bidra til korrekt og grundig informasjon

Alle som er i dialog med familien

Avklare med familien i forkant ut fra deres behov og ønsker

 

 

Planarbeid

- individuell plan

(dersom aktuelt)

 

Sikre at bruker har en oppdatert plan

Koordinator har ansvar for planarbeidet, alle aktuelle parter skal bidra

 

Evaluering av målsetting i planen, nye mål og tiltak settes for å planlegge i god tid før overgang

 

 

 

 

Overgang barneskole til ungdomsskole

Område/tiltak

Formål

Hvem

Når

Dato

Utført/ikke aktuelt

Informasjon om overgang, aktuelle skoler, søknader, rettigheter og tilbud

Best mulig tilbud for barnet. Sikre informasjonsflyt

Trygge foresatte, bidra til oversikt og forutsigbarhet

 

Koordiantor, barnehage, skole, foresatte

 

Etter sommerferien året før overgang

 

 

Planarbeid

- individuell plan

(dersom aktuelt)

Sikre at bruker har en oppdatert plan

Koordinator

Alle aktuelle parter

Evaluering av målsetting i planen, nye mål og tiltak settes for å planlegge i god tid før overgang

 

 

Samarbeidsmøter om barn som trenger ekstra oppfølging.

Forberede overgang fra småskole til mellomtrinnet, eleven skal oppleve en trygg og god start på ungdomsskolen

Rektor, Kontaktlærere/PPT

Sosiallærer og spes.ped.koordinator

Vår

 

 

Tolketjenesten TolkSør

Nettside

 

Bidra til korrekt og grundig informasjon

Alle som er i dialog med familien

Avklare med familien i forkant ut fra deres behov og ønsker

 

 

Tilrettelegge fysiske omgivelser på skolen

 

NB, syn og hørsel

Muliggjøre for deltakelse i aktivitet på skolen

Barneskolen innkaller aktuell skole, foresatte, ergo/fysio koordinator

Syn- PPT/ statped

Hørsel-audiopedagog

Ved behov, så tidlig som mulig før oppstart.

 

 

 puvertet/undervisning/seksualitet

Legge til rette for god seksuell helse  skole/avlastning/pårørende hørsel fra 12-13 års alder, eller når aktuelt    

 

 

Overgang fra ungdomsskole til videregående skole

Område/tiltak

Formål

Hvem

Når

Dato

Utført/ikke aktuelt

Info-møte vedr. 1.okt søkere til vgs, i samarbeid med og etter samtykke fra foresatte.
Dvs. elever med særskilte behov

Eleven skal oppleve en trygg og god start på videregående opplæring. Foresatte skal være involvert i overgangen til videregående opplæring

 

Rådgivere i vgs og u-skoler.
Foresatte

August/

september

 

 

 

 

 

 

 

 

Informasjon om bolig, rettigheter og muligheter

Best mulig tilbud for barnet. Sikre informasjonsflyt

Trygge foresatte, bidra til oversikt og forutsigbarhet. Forberede kommunen på behov og ønsker.

FOK saksbehandler

Det årete barnet fyller 14 år.

 

 

Tolketjenesten TolkSør

Nettside

 

Bidra til korrekt og grundig informasjon

Alle som er i dialog med familien

Avklare med familien i forkant ut fra deres behov og ønsker

 

 

Planarbeid

- individuell plan

(dersom aktuelt)

 

Sikre at bruker har en oppdatert plan

Koordinator

Alle aktuelle parter

Evaluering av målsetting i planen, nye mål og tiltak settes for å planlegge i god tid før overgang

 

 

Tilrettelegge fysiske omgivelser på skolen

 

NB, syn og hørsel

Muliggjøre for deltakelse i aktivitet på skolen

Ungdomsskolen innkaller aktuell skole, foresatte, ergo/fysio koordinator

Syn- PPT/ statped

Hørsel-audiopedagog

Ved behov, så tidlig som mulig før oppstart.

 

 

Helserettslig myndig (16 år)

Bruker skal signere samtykke selv

koordinator

Når bruker fyller 16 år

 

 

 

 

 

Overgang fra videregående skole til arbeid/utdanning, flytting i egen bolig

Område/tiltak

Formål

Hvem

Når

Dato

Utført/ikke aktuelt

Informasjon

 

Trygge foresatte, bidra til oversikt og forutsigbarhet

Koordinator, videregående skole

Sysselsetting, NAV

Gjennom hele videregående skole

 

 

Bolig

Sømløs overgang til egen bolig, mål og tiltak i IP følges.

Tildelingskontoret kartlegger Koordinator ansvar

Andre aktuelle ut fra mål/ tiltak i IP

Ved overgang

 

 

Tilrettelegging av bolig

Muliggjøre for selvstendighet og egen deltagelse

Henvise til ergoterapeut

Min. 1 år I forkant av overgang

 

 

Forberede til mestring i ny bolig ved flytting fra foresattehjemmet

Muliggjøre for selvstendighet og egen deltagelse

Foresatte, ansvarsgruppa

Så tidlig som mulig

 

 

Sakkyndig vurdering

Videreføring av opplæring gjennom Voksenopplæring

Rektor henviser i samråd med foreldre til VH Voksenopplæring

Så tidlig som mulig før overgang, minst 1 år

 

 

Helse og omsorgstjenester

Gjøre bruker og foresatte trygge på overgangen via informasjon.

Koordinator

FOK

Gjennom hele videregående skole

 

 

Tilrettelegge fysiske omgivelser på arbeidsplass

Muligjøre for deltagelse

Sysselsetting innkaller NAV Hjelpemiddelsentral/ Bedr.h.tj. og koordinator til samarbeidsmøte

Minimum 1 år i forkant av overgang

 

 

Helsesjekk

>18 år

tilbud om helsekontroll

Fastlege, miljøarbeider,

helsesykepleier

Årlig

 

 

 

Planarbeid

- individuell plan

(dersom aktuelt)

 

Sikre at bruker har en oppdatert plan

Koordinator

Alle aktuelle parter

Evaluering av målsetting i planen, nye mål og tiltak settes for å planlegge i god tid før overgang

 

 

Tolketjenesten TolkSør

Nettside

 

Bidra til korrekt og grundig informasjon

Alle som er i dialog med familien

Avklare med familien i forkant ut fra deres behov og ønsker

 

 

Samtykke ved fylte 18 år

Samarbeid videre med pårørende

Sikre brukers selvbestemmelse

Koordinator, alle aktuelle tjenesteytere

Ved fylte 18 år.

 

 

Overgang fra barn til voksen spes.helsetj.

 

 

 

 

 

Behov for verge?

Nettside

 

Ivareta bruker

Koordinator

Må vurderes før fylte 18 år.

 

 

Samarbeids- og koordineringsmøter

Samordne/koordinere tjenestetilbudet til ungdommen.

Koordinator, alle aktuelle tjenesteytere bidrar ut fra mål i IP

Koordineringsmøte høst 1. året på vgs.

 

 

Nyttige verktøy:

Flytte fra foreldrehjemmet (veivise.no)

 

Overgang til alderdom (utvikles mulig senere)

 

Koordinator bør kjenne til ulike tilbud og informere bruker og pårørende om disse, eks: Friskliv, KID-kurs, pårørende-tilbud, barneansvarlig – både kommunale og frivillige.

Se La Linea (Tiltaksvifte) – https://lalinea.healthline.no/kristiansand

 

 

 

Aktuelle rutiner:

1)      Rutine for tildeling og registering av koordinator i Profil:

https://kristiansand.extend.no/cgi-bin/document.pl?pid=nyekristiansand&DocumentID=2226&UnitID=1648

2)       Behov endret notat (se kvalitetssystemet da det finnes ulike)

Forkortelser:

FOK     Forvaltning og koordinering

KE         Koordinerende enhet

IP           Individuell plan

IOP      Individuell opplæringsplan

 

Ved forslag om endringer i sjekkliste eller man opplever at noen informasjon ikke lenger stemmer send e-post til: post.koordinerendeenhet@kristiansand.kommune