Koordinering ved felles utlysning av ledige stillinger - Barnevern v. 1.0

Hensikt
Det er et mål å samkjøre utlysninger av ledige stillinger i barneverntjenesten så langt som mulig. Dette for å profesjonalisere og forenkle søknadsprosessen for søkerne (en søknad og ett tilbud), men også som en mulig tidsbesparelse for den enkelte avdelingsleder.

 

Gjelder for

Ledere i Barneverntjenesten 

 

Ansvar for gjennomføring

Ledere og team Administrasjon

 

Beskrivelse

Alle ledige stillinger skal meldes til driftsmøte for å avklare eventuelle behov for eventuelle omprioriteringer.

Oversikt over frister/dato for utlysning: Ansettelser og stillingsutlysning: plan for gjennomføring - Barnevern

Hva er felles:
- Ledige stillinger skal meldes til Driftsmøte
- Felles annonse (iht. dato/ frister)
- Fordeling av søkere i de tilfeller søker ikke har oppgitt ønsket avdeling
- Delta på sluttmøte før tilbud sendes ut til kandidater

Hva er frivillig:
- Gjennomføring av felles intervjuer

 

Før utlysning:

  • Ved ledige faste stillinger skal den enkelte avdelingsleder melde fra til driftsmøte.
  • Dersom stillinger skal overføres andre avdelinger vil PTV/HTV og avdelingsleder bli invitert til drøfting.
  • TV/HTV skal være med i prosessen helt fra starten. Drøftingsmøte før utlysning skal dokumenteres.
  • Når det er flere avdelinger som har stillinger som lyses ut i samme stillingsannonse, videreformidler team adm. informasjon om dette til aktuelle avdelingsledere. Koordinator for ansettelsesprosessen velges mellom de aktuelle avdelingslederne. 
  • Etter søknadsfristens utløp sendes søkerlisten til alle ledere i aktuelle avdelinger.
  • Koordinator kaller inn aktuelle avdelingsledere til møte, for å avklare tidslinje for hele ansettelsesprosessen; bl.a gjennomgang av søkere som ikke har oppgitt ønsket avdeling, vurdere om intervjuene skal samkjøres, eller gjennomføres i den enkelte avdeling, intervjutidspunkt og avslutningsmøte. Se plan med ukenummer.


Oppgaver i ansettelsesprosessen:

  1. Fordeling av søkere (som har søkt på flere avdelinger) og intervjuform.
  2. Dersom det avtales felles intervju – kaller koordinator inn en plasstillitvalgt til å delta i ansettelsesutvalget, samt avklare rollefordeling og dato for felles intervju.
    (Dersom det vurderes at det blir for mange til stede på intervjuet, er delvis deltakelse av avd. ledere på Teams et alternativ). 
  3. Team adm. kaller inn aktuelle søkere, enten til felles intervju – eller til den enkelte avdeling. Dette gjøres via Webcruiter.   
  4. Koordinator ringer aktuelle referanser, ev. fordeles innhenting av disse mellom deltakere i ansettelsesutvalget. (Så langt som mulig unngå at flere ringer samme referanse).
  5. Etter gjennomføring av intervju(er) og innhenting av referanser innkaller koordinator til et møte for å samkjøre innstillingene.
    Dersom det er flere kandidater som vurderes like aktuelle i flere avdelinger; kan adm. bistå med å kontakte disse slik at de kan gjøre et valg.
  6. Team adm. sender tilbud til aktuelle søkere, og informasjon om tilsetting til øvrige søkere via Webcruiter.
  7. Team adm. noterer innhentet data for aktuelle søkere
  8. Aktuelle søkere som ev. ikke fikk tilbud om stilling i denne omgang (men som anses som kvalifiserte for stilling) utarbeider Team adm. en oversikt – slik at avd. ledere kan benytte disse ved eventuelle senere behov.