Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at det er lik og optimal saksbehandling når det gjelder omklassifisering av veier. Omklassifisering av vei er hjemlet i veglovas §§ 1, 3, 7 og 8.
Nedklassifisering fra fylkesvei til kommunal vei gjøres direkte fra fylkeskommunen til kommunen . Prinssippet er her at fylkeskommunen og kommunen befarer veien. Deretter blir partene enige om eventuelle tiltak for å istandsette til krav gitt i veinormalen og tidspunkt for overtakelse.
Prosedyren omfatter overtakelse av privat vei til kommunal vei. I tillegg omfatter prosedyren nedklassifisering av kommunalvei til privat vei.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som er involvert i prosessen med omklassifisering av veier.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den. Prosedyren gjelder for administrativ behandling. Alle veier som foreslås nedklassifisert, skal ha en politisk behandling. De som skal oppklassifiseres, skal noralt ikke politisk behandles dersom det ikke er store kostnader knyttet til dette. Hvert enkelt tilfelle vurderes i forhold til hva som skal behandles politisk.
Beskrivelse
Kriterier for å starte omklassifisering
- Fylkesvei til kommunal vei: Dette gis som informasjon av fylkeskommunen. Veistandard og eventuelle tiltak vurderes i egen avtale med fylkeskommunen.
- Krav for veier (privat eller kommunalt eid) som kan driftes av kommunen- de skal som minimum ha
- Snuplass egnet for brøytebil eller gjennomkjørbar vei
- Kommunen skal som hovedregel eie veigrunn (dersom kommunen skal drifte den). Ved nedklassing til privat vei beholder normal kommunen grunnen.
- Veibredde iht. veinormalen (4 m asfalt og 6 m total bredde dersom veien skal være i kommunal eie)
- Som hovedregel tilknyttet minimum 4 hus
- Teknisk standard iht. veinormalen for Kristiansand kommune (dersom oppklassifiserin til kommunal vei skal normalt dette utføres i privat regi)
- Dersom søkeren oppfyller kravene over, vil en i hovedsak si ja til omklassifisering fra privat til kommunal vei.
- Dersom en kommunal vei ikke oppfyller kravene over, kan det være aktuelt med nedklassifisering til privat vei. Dette vil alltid medføre en politisk behandling med høring av de berørte parter.
Private veier kan søke kommunalt tilskudd
Tilskriving av berørte hjemmelshavere
- Alle berørte hjemmelshavere som er berørt av en eventuell nedklassifisering av vei, skal få brev med begrunnelse. Begrunnelse gitt i overnevnte kriterier. Frist til uttalelse gis. Lenke til eksempel.
- Dersom det er snakk om oppgradering til kommunal vei, vil ikke de berørte høres.
Befaring før overtakelse eller før man omklassifiserer veien (med formål at kommunen ikke lenger drifter)
- Fylkesvei til kommunal vei: Befaring arrangeres - sikre at fylkeskommunen setter veien i stand før overtakelse. Prinsippene fra veinormalen benyttes som kriterier for godkjenning.
- Veier (privat eller kommunalt eid) skal også ha befaring før en eventuell overtakelse av kommunen eller nedklassifisering til privat vei. Prinsippene fra veinormalen benyttes som kriterier for godkjenning.
Politisk sak
- Politisk behandling og saksfremlegg skal presenteres By- og miljøutvalget.
- Vurdering og begrunnelse av forslag til vedtak skal synliggjøres vha. kartskisse, argument, kommentarer fra oppsittere og annen informasjon.
- Lenke til godt eksempel på en politisk sak.
- Alle dokumenter legges med slik som kart, begrunnelse for nedklassifisering med høringsuttalelse.
- Det vurderes behov for befaring i forbindelse med politisk behandling.
Etterarbeid etter politisk beslutning
- Dersom veien går over til privat drift og vedlikehold, blir hjemmelshaverne som eier eiendommer langs veien informert gjennom eget brev. Det blir gitt en dato for når de private må overta driften.
- Dersom veien blir beholdt som kommunalt driftet vei, blir de også informert om det.
- Eiendomsgrenser kan beholdes i den grad det er ønskelig og praktisk gjennomførbart. Det er eiendomsforhold, forvaltning og drift/ vedlikehold som vurderes. På lengre veistrekk kan veigrunn overskjøtes til kommunen.
Drifts og vedlikeholdsplan oppdateres
- Saksbehandler i vei sikrer at informasjon om vedtak går videre til produksjonenheten og til kartdata. Nye kommunale veier identifiseres av saksbehandler i produksjon via Gemini. Så det kommer inn i brøyterode, sluker og hvilken kategori den skal ha.
- Saksbehandler i vei sikrer informasjon til oppmåling plan/bygg som oppdaterer Gisline (informasjon om bl.a. veieier).
- Tilsvarende dersom veien går over til privat drift og vedlikehold.
Definisjoner
-
Offentlig veg er veg eller gate som er open for allmenn ferdsel og som blir halden ved like av stat, fylkeskommune eller kommune etter reglane i kap. IV. Alle andre vegar eller gater blir i denne lova å rekne for private.
-
Omklassifisering av veinett er ofte et resultat av nybygging av vei, men kan også være et resultat av endringer i veiens bruk. Omklassifisering av vei er hjemlet i veglovas §§ 3, 7 og 8. Nybygd vei omklassifiseres ikke, klassifisering følger av veglova §6.
Vedlegg og referanser