Oppnevning og godtgjørelse av brukerrepresentanter - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Prosedyren skal sikre at brukerrepresentanter som deltar i møtevirksomhet og ulike prosjekter i administrativ regi:

  • oppnevnes på en hensiktsmessig måte
  • får dekket sine utgifter og får godtgjøring
  • kjenner til hva slag ansvar brukerrepresentanter har

     

Gjelder for

Brukerrepresentanter som deltar i møtevirksomhet og ulike prosjekter i administrativ regi.

 

Ansvar for gjennomføring

Leder for prosjekt, møter, forum og administrative organ hvor det oppnevnes brukerrepresentanter.

 

Definisjoner

Med brukerrepresentant menes en som representerer brukere av tjenester. Det kan også omfatte fremtidige tjenester og fremtidige brukere.
 

Beskrivelse
 

Metode for oppnevnelse av brukerrepresentanter:

1. Ta kontakt med brukerorganisasjonene som representerer feltet

I mange tilfeller vil det være en eller flere organisasjoner som representerer brukergruppene en ønsker medvirkning fra. I andre tilfeller kan brukergruppen være vid eller vanskelig å definere. I slike tilfeller kan en be om oppnevning fra aktuelle råd, som Rådet for funksjonshemmede eller Seniorrådet.​
 

2. Sende skriftlig forespørsel om oppnevning av brukerrepresentant(er)

  • Send en skriftlig forespørsel og be om å få forslag på 1-2 kandidater.
  • Beskriv mål og hensikt med prosjektet.
  • Beskriv den kompetansen og de egenskapene som det er ønskelig at representanten har.
  • Beskriv brukerrepresentantens ansvar/rolle i forbedringsarbeidet.
  • Be om at organisasjonen beskriver hvordan foreslåtte representanter kan fylle oppdraget. Vær ute i god tid før prosjektet/forbedringsarbeidet starter.
     

3. Velg ut kandidat(er)

Gå gjennom forslagene på brukerrepresentanter som har kommet inn. Hvilken person vil på best mulig måte
kunne oppfylle hensikten og målene med forbedringsarbeidet/prosjektet?

 

Økonomisk kompensasjon

Når administrasjonen har tatt initiativet til oppnevnelse av brukerrepresentant slik denne prosedyren beskriver, godtgjøres brukerrepresentanten med kr 500 per møte. Reisegodtgjøring gis i tillegg i tråd med kommunens regler for bil- og reisegodtgjøring.

Leder for prosjektet, møtet eller organet hvor brukerrepresentasjon benyttes skal budsjettere med utgifter til brukermedvirkning. Lederen skal sørge for at representanten får anvisningsblanketten ved oppstart og er mottaker for utfylt blankett. Anvisningsblanketten og dokumentasjon leveres til merkantil funksjon i området.

Brukerrepresentanten har ansvar for å fylle ut anvisningsblanketten og levere denne sammen med nødvendige opplysninger til møteleder/prosjektleder. Som hovedregel gjøres dette straks etter møtet er avholdt. For prosjekter med flere påfølgende møter, kan en samle opp flere utbetalinger i en anvisningsblankett etter avtale med møteleder/prosjektleder.

 

Brukerrepresentanter som er ansatte i Kristiansand kommune

Dersom møtet foregår i den ansattes arbeidstid, kan vedkommende bruke arbeidstiden sin til dette uten å måtte avspasere eller få trekk i lønn. I slike tilfeller utbetales ikke møtegodtgjøring. Eventuelle reisekostnader  dekkes av det aktuelle råd/utvalg. Den ansattes arbeidsgiver dekker vikar dersom det er behov for dette.

Dersom møtet faller utenfor den ansattes arbeidstid, utbetales møtegodtgjøring. Møtegodtgjøring og eventuelle reisekostnader dekkes av det aktuelle råd/utvalg.


Hva slags ansvar har brukerrepresentantene?

Det forventes at brukerrepresentanten stiller i de møtene en blir innkalt til, og at representanten tar på seg følgende ansvar:

  • De må innhente saksopplysninger, og sette seg inn i problemstillinger som skal diskuteres.
  • De bør delta aktivt og konstruktivt i kommunikasjonen, og må se helheten - ikke bare ivareta særinteresser.
  • De bør også kunne se saken fra forvaltningens side.
  • De bør ha kontakt med egen organisasjon, eller andre som har oppnevnt vedkommende for å melde fra om behov for informasjon, opplæring og oppfølging. De må rapportere til eget styre.
  • De må bære fram brukernes perspektiver for å sikre at de ikke blir oversett eller uteglemt i beslutningsprosessene.

Beskrivelse av ansvar er utarbeidet av Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) og gjengitt på Helsebibliotekets temasider om brukermedvirkning.

 

Vedlegg og referanser

Prosedyren bygger på anbefalinger gjengitt på temasidene om brukermedvirkning på nettsidene til Helsebiblioteket.