Godtgjøring av strømmetjenester og elektroniske læremidler på Knuden v. 1.1

Hensikt

Rutinen gjør rede for hvordan nødvendige private strømmeabonnement og elektroniske tjenester kan godtgjøres av arbeidsgiver. 

Gjelder for

Ansatte i Knuden, virkningsdato er fra 1. august 2021.

Beskrivelse

Innkjøp av læremidler og annet utstyr som vedkommer arbeidet i Kristiansand kommune skal så langt det er mulig foretas i kommunens e-handelssystem.

I enkelte tilfeller vil det ikke være mulig å anskaffe læremidler eller programvare annet enn gjennom personlige abonnementer. I slike tilfeller vil man etter følgende retningslinjer ha krav på utgiftsdekning.

  1. Avdelingsleder setter opp hvilke tjenester som vil være henstand for refusjon for sine avdelinger og/eller fagseksjoner etter innspill fra avdeling og fagseksjoner. Disse tjenestene legges som vedlegg til rutinen. Andre tjenester enn disse skal godkjennes av avdelingsleder før man kan påregne utgiftsdekning. 
     
  2. For godkjente tjenester gis det det en årlig utgiftsdekning slik: 
    1. Utgifter strømmeabonnement: Inntil 1000 kr. pr. år pr ansatt. 
    2. Utgifter elektroniske læremidler i undervisningssituasjon gis en årlig utgiftsdekning inntil 750,- pr år pr ansatt 
    3. Dersom det er et tjenstlig behov for mer omfattende privat kjøp av abonnementer, kan det lages en avtale med avdelingsleder om kompensasjon. Avtalen kan gi høyere kompensasjon enn standardbeløpet i pkt. 2a og 2b og må inngås før utgiftene påløper.
       
  3. For strømmeabonnement (musikk eller video) trekkes det en andel for privat nytte. Dette trekket settes til 15%. 
     
  4. Utgiftsdekning for strømmetjenester avkortes også etter stillingsstørrelse:  

For ansatte med minimum 50% stilling gjelder satser som fremkommer av pkt. 2a og 3. For ansatte med mindre enn 50% stilling gjelder halv sats.

  1. Abonnementer på elektroniske læremidler eller programvare (2b) avkortes ikke mot stillingsstørrelse.
     
  2. Utgiftsdekningen utbetales mot fremvisning av originalkvitteringer. Disse leveres en gang i året innen 1. april. Utbetaling skjer hvert år i mai. 
     
  3. Godtgjørelse gjelder ikke ansatte som får dekket tilsvarende utgifter i sin helhet av andre arbeidsgivere. I deltidsstillinger er det naturlig at arbeidsstedet der den ansatte har størst stillingsstørrelse er ansvarlig for dekning av utgifter til elektroniske læremidler.
  4. Avgrensninger 

a. Ansatte er ikke pålagt å benytte private strømmeabonnement eller private elektroniske læringsmidler i tjenesten. 

b. Det dekkes normalt ikke strømmeabonnement til allmennkringkastere eller portaler for radio-, TV- eller podcastsendinger (f.eks. NRK, TV2, Discovery+, Via, Telia, Canal Digital, PodMe etc.). 

c. Dekning av bredbåndstjenester og mobil datatrafikk er ikke en del av denne avtalen. 

d. Dersom den ansatte abonnerer på flerbrukerløsninger av tjenester eller programvare man ønsker refusjon for, der de øvrige brukerne ikke er ansatt i Knuden, honoreres det etter prisen på tilsvarende tjenestes/programvares enbrukerløsning.

e. Dersom tjenester eller programvare som er omfattet av denne rutinen kan faktureres skolen gjennom e-handel skal dette foretrekkes fremfor refusjonsordninger.

  1. Dette er første rutinen innenfor elektroniske læremidler i Knuden. Arbeidsgiver ønsker danne erfaringer fra behov, bruk og kostnader før man evt. lager ordninger der arbeidstaker friere kan velge tjenester innenfor en fastlagt kostnadsramme. Denne ordningen er en prøveordning som skal evalueres senest ved utgangen av 2024.

 

Tillegg til rutinen (oppdatert 31.03.2022): 

Godkjente tjenester i Musikkavdelingen 
  En av følgende tjenester: Spotify, Apple Music, Tidal, YouTube 
  For gitarister: GuitarTabs 

Godkjente tjenester i Kunstavdelingen
En av følgende tjenester: Spotify, Apple Music, Tidal, YouTube 

Godkjente tjenester i Produksjonsavdelingen
   
En av følgende tjenester: Spotify, Youtube, Apple music, YouTube 
  (Luma Fushion og Canva undersøkes for mulig akademiske lisenser/fakturakjøp)  

Godkjente tjenester i Ledelse, stab og Støtte 
  For tiden ingen godkjente tjenester. 

Alle andre tjenester/programmer etter avtale med avdelingsleder. 

 

Vedlegg og referanser

Rutinen er drøftet med tillitsvalgte 24.11.2021