BHT-ergonomisk kartlegging og risikovurdering v. 1.0

Hensikt

Denne prosedyren har som hensikt å angi hvordan ansatte i BHT skal gjennomføre og følge opp en ergonomisk risikovurdering. 

 

Gjelder for

Dokumentet gjelder for fysioterapeuter og ergoterapeuter i BHT. 

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver/daglig leder i BHT har ansvaret for planlegging, organisering og gjennomføring. Utførende ansvar for gjennomføring av prosedyren ligger til fysioterapeuter og ergoterapeuter i BHT. 

 

Beskrivelse

Forarbeid: BHT får en henvendelse fra arbeidsplass. BHT vurderer om risikovurdering er hensiktsmessig ut fra om arbeidsplassens eksponeringer er knyttet til risiko for arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager. 

Gjennomføring: BHT initierer et møte med medbestemmelsesgruppen (MBG) for å fasilitere en ergonomisk ROS-analyse. Det er leder og MBG som er ansvarlig for analysen og dokumentasjon, BHT har en faglig rådgivende rolle. BHT gjennomfører deretter et kartleggingsbesøk med utgangspunkt i ROS-analysen for å vurdere risiko knyttet til utvikling av arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager. Aktuelle metoder vil være observasjon og bruk av standardiserte metoder og modeller. BHT utarbeider rapport med anbefalinger. 

Etterarbeid: Rapport med anbefalinger gjennomgås med MBG. BHT fasiliterer videre handlingsplan med aktuelle tiltak (undervisning, reviderere rutiner, opplæring, gjennomgang av hjelpemidler/utstyr). 

 

Definisjoner

Ergonomisk kartlegging og risikovurdering

  • Identifiserer risiko/belastning knyttet til arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager
  • Vurdere risiko/belstning
  • Sette inn tiltak for å fjerne/redusere risiko/belastning

 

 

Referanser

Aktuelle standardiserte metoder og modeller vil være RULA, REBA, QEC, NIOSH, KIM, Arbeidstilsynets vurderingsmodeller for løft

 

Regelverk