Hensikt
Denne prosedyren har som hensikt å angi hvordan ansatte i BHT skal gjennomføre og følge opp en ergonomisk risikovurdering.
Gjelder for
Dokumentet gjelder for fysioterapeuter og ergoterapeuter i BHT.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver/daglig leder i BHT har ansvaret for planlegging, organisering og gjennomføring. Utførende ansvar for gjennomføring av prosedyren ligger til fysioterapeuter og ergoterapeuter i BHT.
Beskrivelse
Forarbeid: BHT får en henvendelse fra arbeidsplass. BHT vurderer om risikovurdering er hensiktsmessig ut fra om arbeidsplassens eksponeringer er knyttet til risiko for arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager.
Gjennomføring: BHT initierer et møte med medbestemmelsesgruppen (MBG) for å fasilitere en ergonomisk ROS-analyse. Det er leder og MBG som er ansvarlig for analysen og dokumentasjon, BHT har en faglig rådgivende rolle. BHT gjennomfører deretter et kartleggingsbesøk med utgangspunkt i ROS-analysen for å vurdere risiko knyttet til utvikling av arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager. Aktuelle metoder vil være observasjon og bruk av standardiserte metoder og modeller. BHT utarbeider rapport med anbefalinger.
Etterarbeid: Rapport med anbefalinger gjennomgås med MBG. BHT fasiliterer videre handlingsplan med aktuelle tiltak (undervisning, reviderere rutiner, opplæring, gjennomgang av hjelpemidler/utstyr).
Definisjoner
Ergonomisk kartlegging og risikovurdering
Referanser
Aktuelle standardiserte metoder og modeller vil være RULA, REBA, QEC, NIOSH, KIM, Arbeidstilsynets vurderingsmodeller for løft
Regelverk