Hensikten med dette dokumentet er å sikre god kvalitet og en enhetlig forståelse ved behandlingen av ferdigmeldinger samt å ivareta forhold nevnt i tjenestegarantien og gjeldende sanitærbestemmelser for vann- og avløp.
Kommunen/abonnentavdelingen er forurensningsmyndighet etter kap.15A i forurensningsforskriften, og skal sikre at bestemmelser i forurensningsforskriften til enhver tid blir fulgt.
Forvaltning av gjeldende regelverk skal sikre at fettutskillere blir tilfredstillende dimensjonert og montert iht. NS:EN1825 -
Utskillleren skal være CE-merket . jf. VA miljlblad Nr. 23 Fettutskillere. Forvaltning av myndighet.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for ansatte i abonnentavdelingen, med ansvar for behandling av søknader om påslippstillatelse av oljeholdig avløpsvann.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den.
1. Saksbehandler mottar søknad om utslippstillatelse via Private Anlegg/Public P360 Online
Viktige opplysninger kontrolleres av saksbehandler:
Opplysninger om fettutskiller:
Viktige merknader
Bare fettholdig avløpsvann skal ledes inn på fettutskilleren.
Lufting av fettutskiller - Utskilleren skal være tilstrekkelig luftet for å hindre ansamling av farlige gasser og forhindre uønsket lukt.
Hovedregel er at fettutskilleren luftes via egen lufteledning som plasseres på innløpsrøret (maks 10m ifra fettutskiller), eller direkte på utskilleren.
Fettskilleren skal ha inspeksjonsluker med god tilgjengelighet for prøvetaking, vedlikehold inkl. rengjøring, tømming m.m. Lokk på innvendig fettutskillere skal være gasstett.
For tilsyn og kontroll bør det etableres prøvetakingsmulighet nedstrøms for fettutskilleren.
Leverandørens driftsinstruks (FDV dokumentasjon) legges til grunn for rutinemessig/årlig service og vedlikehold. Rutinemessig aktivitet føres inn i driftsjournalen. Se forøvrig VA miljlblad nr 121 pkt. 4.7 -4.8 Drift og vedlikehold.
Frityrfett skal ikke tømmes direkte i avløpet/fettutskilleren, da dette stivner og skaper utfordringer for driften av anlegget samt øvrig ledningsnett.
Ved akutt forurensing, eller fare for forurensing, må virksomheten varsle Ingeniørvesenet v/Kristiansand kommune umiddelbart.
2. Saksbehandler behandler søknad om utslippstillatelse via Private Anlegg/Public P360 Online
Ved utslipp av fettholdig avløpsvann skal fettinnholdet ikke overstige 150 mg/l.
Dersom avløpsvann forrenses i fettavskiller(e) før utslipp, skal det foreligge avtale om tømming og levering av avfall fra utskiller(e) til tømmefirma. 3.2.2
Tømming av renseinnretning(er) skal foretas så ofte som nødvendig for at virksomheten til enhver tid overholder de gitte grenseverdier. 3.2.3
Rapportering av tømming / kontroll
Tømming og kontroll av renseinnretning skal dokumenteres med egen rapport (årsrapport). Rapport skal inneholde dato og tidspunkt for tømming og informasjon om mengder tømt. Rapport skal også inneholde informasjon om tilstand på renseinnretning og beskrivelser av eventuelle avvik. Rapport skal oversendes til Ingeniørvesenet minst èn gang i året og kan leveres av tømmefirma på vegne av virksomhet. Dersom rapport inneholder avvik som beskriver akutt eller overhengende forurensningsfare, skal tiltak for å unngå forurensning iverksettes og avvik varsles.
Analyserapport -etter utført analyse på lab- oversendes kommunen som del av årlig innrapportering.
Pr. dags.dato skal årlig dokumentasjon (tømmerapport, analyserapport, driftsjournal) sendes inn til post.byutvkling@kristiansand.kommune.no → arkiveres deretter i Public 360 Online. *Endringer vil oppstå etterhvert som nytt FDVsystem blir satt i drift. Prosedyren oppdateres deretter.
VA Miljlblad nr. 121. Fettutskilleranlegg
VA Miljøblad nr. 23. Fettutskillere- Forvaltning av myndighet