Hensikten med dette dokumentet er å beskrive kontaktpersonens ansvar og oppgaver knyttet til familieråd ved oppstart av ny løsning med egne familierådskoordinatorer i Kristiansand kommune.
Dette dokumentet gjelder alle kontaktpersoner i barnevernstjenesten som skal gjennomføre et familieråd.
Kontaktperson har ansvaret for gjennomføringen.
Tips til spørsmål i samtale hvor en foreslår familieråd:
Kontaktperson må også innhente telefonnummer til barn/ungdom og foresatte og sørge for at kontaktinformasjonen er oppdatert i Modulus.
Link til rutine: Opprettelse eller endring av aktører i Modulus
Tips og råd til situasjonsbeskrivelse og spørsmål: https://www.bufdir.no/barnevern/familierad/
Husk standard spørsmål:
(Husk å sette leder og fagstøtte på kopi)
Mal til henvisning:
Gjelder henvisningen barnevern eller forebyggende:
Gjelder henvisningen akutt familieråd? JA/NEI
Saksnummer barnevern:
Formålet med familieråd:
Ønsket datoer og tidpunkt (2-3 forslag) for oppstartsmøte:
Hvem skal delta på oppstartsmøte:
Når er det behov for at familieråd gjennomføres (eks. innen dato/uke)
I henhold til punkt 2 i rutinen:
Hvis du svarer NEI til spørsmål 1 og/eller 2 blir du automatisk kalt inn til drøftingsmøte med familierådskonsulentene.
Familierådskoordinator kan jobbe inntil 35 timer per familieråd.
Husk tiltak under vedtak
Fyll ut skjema «Samarbeidsavtale om gjennomføring av familieråd». Signerte dokumenter sendes med internpost til Dokumentssenterent og merkes med saksnummer.
Dersom det blir endringer i tid eller lokasjon på oppstartsmøte etter mottatt innkalling, er det kontaktpersonens sitt ansvar å melde fra om endringene til alle deltagere.
Dersom oppstartsmøtet eller familiereådet avlyses, er kontaktperson ansvarlig for å gi skriftlig beskjed til familierådskoordinator og til Barnevern-familierad@krikom.onmicrosoft.com om at oppdraget avsluttes.
Bruk aktivitetstype "øvrig dokument" og aktivitetsundertype "ut".
Fagpersoners rolle i familieråd: https://www2.bufdir.no/Bibliotek/Bufdirs_publikasjoner/Dokumentside/?docId=BUF00003584
Informer fagpersonene om:
Tips til faginnlegg fra fagfolk (inkl. barnevernet): Familieråd - en håndbok for kommunal barnevernstjeneste | Bufdir
Signerte dokumenter sendes med internpost til Dokumentssenterent og merkes med saksnummer.
15. Ønske om oppfølgende familieråd gjennomført som forebyggende familieråd
Dersom barnevetjenesten har gjennomført familieråd og saken skal avsluttes, og en ønsker oppfølgende familieråd gjennomført som forebyggende familieråd: kontaktperson er ansvarlig for å sende mail til Barnevern-familierad@krikom.onmicrosoft.com. Etter informasjon i mail legger Administrasjonen inn ny linje på oversikt over forebyggende familieråd, fyller inn informasjon, og sender siste handlingsplan til dokumentsenteret merket: Handlingsplan familieråd dato, Avd. for Oppvekstmiljø og forebyggende tjenester, fam.nr X. Familierådskonsulent sørger for innmelding av ny sak på e-post: “Post oppvekst”, slik at det opprettes mappe i P360.
Fagpersoner = informanter