Barnekoordinator v. 1.1

 

Hensikt

Midlertidig rutine som kun er tilgjengelig for Forvaltning og koordinering

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle som jobber med barn og unge skal ha kjennskap til barnekoordinator og hvordan dette er valgt løst i Kristiansand Kommune.

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med barn og unge

Beskrivelse

Fra 1.august 2022 fikk kommunene en lovfestet plikt til å tilby barnekoordinator til familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom skade eller nedsatt funksjonsevne, og der barnet har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.   

Barnekoordinators oppgave vil være å sørge for:

  • koordinering av det samlede tjenestetilbudet
  • å ha oversikt over og bidra aktivt til å ivareta kommunens ansvar for nødvendig oppfølging og tilrettelegging for familien og barnet i form av tilbud om eller ytelse av helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester
  • at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om helse- og omsorgstjenestetilbudet
  • at familien og barnet får nødvendig informasjon og helhetlig veiledning om andre velferdstjenester og relevante pasient- og brukerorganisasjoner, at familien og barnet gis veiledning i deres kontakt med disse
  • og at det formidles kontakt eller henvisning videre til slike tjenester eller organisasjonerfremdrift i arbeidet med individuell plan.

Kristiansand kommune er opptatt av at alle ansatte innen helse- og mestring og oppvekst har kunnskap og kompetanse om betydningen av koordinering for familier med barn med store og sammensatte behov. Det er derfor fokus på at koordinatorrollen skal styrkes generelt, slik at alle som arbeider med barn og unge skal kunne være koordinator, med støtte og veiledning fra systemkoordinator/barnekoordinator om nødvendig.

Forskjellen mellom barnekoordinator og vanlig koordinator:

  • - For å ha rett til barnekoordinator må barnet eller ungdommen ha alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne.
  • - Det er ikke et tilsvarende vilkår om psykisk og/eller fysisk tilstand for å ha rett til vanlig koordinator.
  •  - Videre er det et vilkår for å ha rett til barnekoordinator at barnet eller ungdommen har behov for både helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester.
  • - For å ha rett til vanlig koordinator er det nok at barnet eller ungdommen har behov for helse- og omsorgstjenester.
  • - Retten til barnekoordinator gjelder der barnet eller ungdommen er under 18 år. Det er ingen øvre aldersgrense for vanlig koordinator.
  • - En annen forskjell er at barnekoordinator kan oppnevnes før fødsel.
    - Vilkårene for å ha rett til barnekoordinator er samlet sett noe strengere enn for vanlig koordinator. Til gjengjeld innebærer barnekoordinator en utvidet koordinatorordning når den innvilges, fordi familien er rettighetssubjektet, ikke bare pasienten eller brukeren. Familieperspektivet er imidlertid viktig også for alminnelig koordinator.

Hvordan få barnekoordinator:

Brukere kan søke på vanlig søknadskjema om koordinator og indviduell plan. Barnekoordinator er ikke en tjeneste man kan søke på, men de oppfordres til nevne det i søknaden på koordinator. Kommunen skal selv tilby tjenesten til familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og der barnet har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester. Man kan ta kontakt med Forvaltning og koordinering for å ta initiativ til å få en barnekoordinator. 

Selv om familien ikke får en barnekoordinator, skal de få et tilbud av kommunen som baserer seg på samarbeid mellom tjenestene og de har rett til å få et helhetlig tilbud.

Saksbehandling:

Kommer det henvendelser angående barnekoordinator fra 1. august 2022 så sendes henvendelsen til saksbehandler etter dato. Saksbehandler vurderer brukers rett til koordinator og barnekoordinator. Ansees det at bruker har rett på koordinator tildeles oppdraget den avdelingen som ansees mest hensiktsmessig, etter gjeldende rutine. Anees det at bruker faller innenfor kategorien som kan ha rett på barnekoordinator så sendes det e-post til post.koordinerendeenhet med idnr på bruker og navn på tildelt avdeling/koordinator. Post.koordinerendeenhet lager etter sommeren en liste over aktuelle brukere/familier med koordinator som kan ha rett på barnekoordinator fra Forvaltning og koordinering eller Livsmestring.

Ny veileder kom fra Helsedirektoratet 15. september 2022 og når barnekoordinator er på plass i FOK (og Livsmestring?) tas det en gjennomgang av listen eventuelt sammen med aktuelle saksbehandlere.

Nettsidene for barnekoordinator i Kristiansand kommune ble publisert 25. juli og der står det bla: "Barnekoordinatorrollen er under utvikling i Kristiansand kommune. Veilederen fra Helsedirektoratet kom 15. september 2022 og vil være førende for hvordan man velger å utvikle denne funksjonen videre i kommunen"

 

Vedlegg og referanser

 

Helse- og omsorgstjenesteloven §7-2a
Pasient- og brukerrettighetsloven §2-5c

Likeverdsreformen

Lov om endringer i velferdstjenestelovgivningen (samarbeid, samordning og barnekoordinator) - Lovdata

Veileder: Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet (15.sept 2022)

Dokument «Koordinator- prosedyre for tildeling og registrering», ID 2226 - EQS (extend.no)