Midlertidig rutine som kun er tilgjengelig for Forvaltning og koordinering
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle som jobber med barn og unge skal ha kjennskap til barnekoordinator og hvordan dette er valgt løst i Kristiansand Kommune.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med barn og unge
Fra 1.august 2022 fikk kommunene en lovfestet plikt til å tilby barnekoordinator til familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom skade eller nedsatt funksjonsevne, og der barnet har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester.
Barnekoordinators oppgave vil være å sørge for:
Kristiansand kommune er opptatt av at alle ansatte innen helse- og mestring og oppvekst har kunnskap og kompetanse om betydningen av koordinering for familier med barn med store og sammensatte behov. Det er derfor fokus på at koordinatorrollen skal styrkes generelt, slik at alle som arbeider med barn og unge skal kunne være koordinator, med støtte og veiledning fra systemkoordinator/barnekoordinator om nødvendig.
Forskjellen mellom barnekoordinator og vanlig koordinator:
Hvordan få barnekoordinator:
Brukere kan søke på vanlig søknadskjema om koordinator og indviduell plan. Barnekoordinator er ikke en tjeneste man kan søke på, men de oppfordres til nevne det i søknaden på koordinator. Kommunen skal selv tilby tjenesten til familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og der barnet har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester. Man kan ta kontakt med Forvaltning og koordinering for å ta initiativ til å få en barnekoordinator.
Selv om familien ikke får en barnekoordinator, skal de få et tilbud av kommunen som baserer seg på samarbeid mellom tjenestene og de har rett til å få et helhetlig tilbud.
Saksbehandling:
Kommer det henvendelser angående barnekoordinator fra 1. august 2022 så sendes henvendelsen til saksbehandler etter dato. Saksbehandler vurderer brukers rett til koordinator og barnekoordinator. Ansees det at bruker har rett på koordinator tildeles oppdraget den avdelingen som ansees mest hensiktsmessig, etter gjeldende rutine. Anees det at bruker faller innenfor kategorien som kan ha rett på barnekoordinator så sendes det e-post til post.koordinerendeenhet med idnr på bruker og navn på tildelt avdeling/koordinator. Post.koordinerendeenhet lager etter sommeren en liste over aktuelle brukere/familier med koordinator som kan ha rett på barnekoordinator fra Forvaltning og koordinering eller Livsmestring.
Ny veileder kom fra Helsedirektoratet 15. september 2022 og når barnekoordinator er på plass i FOK (og Livsmestring?) tas det en gjennomgang av listen eventuelt sammen med aktuelle saksbehandlere.
Nettsidene for barnekoordinator i Kristiansand kommune ble publisert 25. juli og der står det bla: "Barnekoordinatorrollen er under utvikling i Kristiansand kommune. Veilederen fra Helsedirektoratet kom 15. september 2022 og vil være førende for hvordan man velger å utvikle denne funksjonen videre i kommunen"
Veileder: Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet (15.sept 2022)
Dokument «Koordinator- prosedyre for tildeling og registrering», ID 2226 - EQS (extend.no)